VRT

Velká Británie: Podklady pro stavbu HS2 musí projít revizí

Velká Británie má problém s nečekaně narůstajícím počtem kostlivců, kteří začínají imaginárně vypadávat z imaginárních skříní se jmenovkou HS2.


A jak se zdá, nikdo nebude mít důvod k radosti. Ještě ani neoschl inkoust na vládním výměru o přiznání kompenzací vlastníkům majetku, který bude nuceně vyvlastněn v průběhu stavby HS2 (vysokorychlostní trať, připravovaná k výstavbě), ještě se na stránkách našeho magazínu ani pořádně neohřál článek o ekonomických omylech, které se plánovaně prezentovaly při realizaci HS1 (Eurostar), a hrdé břehy Albionu již čelí dalšímu skandálu, který ani ještě nedorostl do pořádného rozměru a už je ve středu zájmu britských medií.
Když jsem před rokem na stránkách magazínu Želpage zmínil, že podklady pro výstavbu HS2 jsou nejen odpůrci projketu, ale i částí odborné veřejnosti vnímány, jako značně kontroverzní, nečekal jsem, že se případného vyšetřování nadnesených a nepravdivých údajů, jež byly veřejnosti i exekutivě předloženy, dočkáme tak brzy – stalo se.
Sněmovna Lordů, obdoba českého Senátu, dala jasně najevo, že si přeje důkladně prošetřit veškeré materiály, týkající se projektu HS2. Jde o to, že jak se ukázalo právě na projektu HS1, který je již provozován a jehož výsledky nejsou tak oslnivé, jak se veřejnosti i politikům snažili našeptávat lobisté a část odborníků, kteří patří buď k extrémním obdivovatelům VRT, případně jsou na její existenci ekonomicky závislí. Což se nyní ukazuje jako docela zásadní problém, neboť i Velká Británie se potýká s deficitem svých veřejných rozpočtů a raketově upadající preference konzervativní části politického spektra nutí i tuto – jindy benevolentní – část politiků hledět na jiná aktuální témata, než je zrovna fabulace s fakty o případné další VRT v Anglii.
Před rokem se v britkém tisku prezentoval rozpočtový rámec, určený pro realizaci HS2, £29 bilionů. Parlamentem prošel návrh financování ve výši £50 miliard, a odborníci veřejně přiznávají reálnou výši £72 miliard. Nelze se tedy divit tomu, že spousta politiků, kteří ještě před rokem snili o pózování před objektivy fotografů při přestřihávání pásek otevřeného prvního úseku HS2, raději zvolili populisticky jistou a politicky nepříliš obratnou otočku o 180 stupňů a rázem se chystají zachránit státní rozpočet před případnou devastací.
A jakkoliv je zatím nejasné, jak se celý tento spletenec polopravd, ekonomických nesmyslů a lží bude vyvíjet, jedno je jisté: HS2 nebude lehkým projektem, jako tomu bylo u HS1, který vznikal v opojení z přítomnosti vysokorychlostního železničního tělesa na území UK. Tento projekt bude, zdá se, pod trvalým drobnohledem nejen rebelující veřejnosti, ale i politiků. Což je dobře, s tím nelze než souhlasit.
Zatím jsou známy první témata, jimiž se bude muset projekt HS2 zabývat:

1) Reálný ekonomický přínos HS2 dotčeným oblastem a britské ekonomice

2) Byla původní studie HS2 upravena poté, co ji schváli parlament po předložení ministerstvem dopravy? A pokud ano, v jakém rozsahu a finanční výši?

3) Kdo bude hlavním příjemcem případného profitu (bude-li vůbec nějaký – pozn. autora)? Londýn?

4) Jaké bude jízdné – předpokládané – po trase HS2?

Zejména poslední otázka vzbuzuje pousmání, při vědomí faktu, že již nyní, v běžné železniční dopravě patří jízdné ve Velké Británii k nejvyšším v EU. Takže se není proč divit obavám, panujícím ohledně cenotvorby. A to nehovořím o nově získaných datech (s nimiž Vás v průběhu několika dní samozřejmě na stránkách DM seznámím…), která prozradila velmi zajímavý fakt, týkající se železniční dopravy v UK – pak se domino v ose “cestující – železnice – VRT” nezdá být až zas tak pevným konstruktem.
Pro příznivce budoucí VRT  v ČR pak fakta ze zahraničí mohou být velmi užitečným zdrojem zkušeností – ne vždy může být zaslepená víra tím nejlepším vodítkem.


Discover more from Dopravní Magazín

Subscribe to get the latest posts sent to your email.

komentář

Napsat komentář: Názor veřejnosti na VRT? NIMBY. – Dopravní Magazín X

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Discover more from Dopravní Magazín

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading