Nehoda se týká letu J28243 z Baku do Hrozného, který byl obsluhován dopravcem Azerbaijan Airlines. Dotčeným dopravním letadlem byl Embraer ERJ-190 s registrací 4K-AZ65.
Z videa, které na sociálních sítích zveřejnil portál Lada.kz je zjevné, že piloti se v průběhu nouzového přistání potýkali s ovládáním stroje. Podle nepotvrzených informací došlo během letu do Hrozného ke střetu s ptactvem, což mohlo vést ke ztíženému ovládání stroje a jeho následnému pádu poté, co se piloti rozhodli k nouzovému přistání v Aktau.
Na místo dopadu dopravního letadla se sjelo přes 50 záchranářských jednotek, které se snaží najít přeživší. Podle prozatím nepotvrzených údajů je přeživších 28 cestujících, nejméně 30 cestujících však při nehodě zemřelo.
Po dopadu stroje na zem došlo k oddělení zadní části letadla. Střední a přední část trupu zřejmě zůstaly vcelku, avšak po dopadu začaly hořet.
Uvedené letadlo bylo 11 let staré, dopravci bylo dodáno v roce 2013 v konfiguraci 106 míst v ekonomické třídě Y.
Embraer 190/195 – MSN 630 4K-AZ65
Serial number | 630 |
Type | 190AR |
First flight date | Unknown |
Test registration | PR-EAE |
Seat configuration | Y106 |
Hex code | 600841 |
Engines | 2 x GE CF34-10E6 |
Status | Written off |
Aktualizace 29/12/2024:
Prvotní informace o příčině nehody zde zmíněného letadla uváděly srážku s ptactvem, a tato informace je ze strany úřadů RF stále podporována a doplněna odkazem na nepříznivé povětrnostní podmínky v místě přistání.
Na internetu se však den po nehodě objevily snímky téhož stroje, jehož zadní část je na mnoha místech poškozena způsobem, jež ukazuje na skutečnost, že dopravní letadlo bylo velmi pravděpodobně poškozeno střepinami z rakety země – vzduch, jež mohla vybuchnout v těsné blízkosti stroje – podle zatím nepotvrzených zdrojů se jednalo o systém protivzdušné obrany Pantsir – S1.

Ruský prezident Vladimír Putin vyjádřil lítost k dané události, avšak z jeho dosavadních projevů je zjevné, že verzi poškození dopravního letadla střelou protivzdušné obrany nepřipouští. Ruské úřady – včetně ruského úřadu pro vyšetřování leteckých nehod Rosaviatsiya – i nadále připisují nehodu letadla střetu s ptactvem a navíc přidávají jako další důvod „nepříznivé povětrnostní podmínky v místě plánovaného přistání“ (letiště v Hrozném).
Výrobce letadla, společnost Embraer S.A. již požádala o účast na vyšetřování a údajně je již na místě nehody.
Discover more from Dopravní Magazín
Subscribe to get the latest posts sent to your email.
Letadlo je děravý jako cedník od sestřelu a vy píšete o střetu s ptactvem..
Aktualita byla zveřejněna v den, kdy detailní záběry zadní části letadla nebyly nikde zveřejněny. Pokud si porovnáte posloupnost zveřejněných fotografií, tak zjistíte, že fotografie s poškozenou tail částí letadla a videa z kabiny cestujících byly zveřejněny až den poté.
Aktualizaci článku provedu v okamžiku, kdy budu mít k ověření více zdrojů – nikoliv pouze Facebook příspěvky a X zdroje.