Dopravci LCC Dopravní Magazín Nehody a mimořádnosti

Vyšetřování nehody Air Asia QZ 8501 přineslo nová zjištění

Vyšetřování nehody letecké společnosti Air Asia, letu QZ 8501 pokračovalo i minulý týden. Na čtvrteční tiskové konferenci indonéského Národního komise pro bezpečnost v dopravě byly  zveřejněny aktuální informace z vyšetřování nehody.


Vyšetřovatelé potvrdili, že letadlo bylo v dobrém technickém stavu a posádka měla všechny potřebné certifikáty. Stroj v době nehody pilotoval druhý pilot (který byl francouzské národnosti). Průběh nehody byl velice rychlý, když od okamžiku, kdy začaly problémy, do pádu na hladinu moře uběhly pouze 3 minuty a 20 vteřin.
Nejprve se letadlo začalo stáčet doleva a otřásat se, následně začalo prudce manévrovat, za 30 vteřin vystoupalo z letové hladiny 32000 stop do letové hladiny 37400 stop (tj. o zhruha 1650 m!). Za dalších 30 vteřin sklesalo letadlo zpět do hladiny 32000 stop, ale pád pokračoval a po třech minutách dopadlo na hladinu moře. Podle nejnovějších zpráv od osob seznámených s vyšetřováním nehody údajně došlo k selhání počítače, sloužícího k řízení a kontrole letu. Kapitán se snažil celý systém resetovat, ale během této akce ztratil druhý pilot kontrolu nad strojem a následně se posádce nepodařilo situaci zvládnout. Letadlo údajně mělo problémy s letovým počítačem více než týden, což měl potvrdit i pilot, který s uvedeným strojem letěl jen několik dní před nehodou. Indonéské vyšetřovací orgány sice již mají k dispozici předběžnou zprávu o nehodě, tato zpráva ale nebude zveřejněna. Air Asia informovala, že se zdrží jakýchkoliv komentářů po dobu vyšetřování.
Pátrací a záchranné operace byly na dva dny přerušeny (29. a 30. 1.) z důvodu konsolidace dostupných zdrojů a přípravy dalšího postupu. Pátrání pokračuje od 31. 1. a je naplánováno na dalších sedm dní, po kterých se opět rozhodně o dalším postup. Pátrání se v současné době soustředí na nalezení kokpitu letadla a ostatků dalších cestujících. Doposud se totiž podařilo nalézt pouze 77 obětí z celkového počtu 162 cestujících a posádky. Identifikováno bylo 64 obětí.


Discover more from Dopravní Magazín

Subscribe to get the latest posts sent to your email.

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Discover more from Dopravní Magazín

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading