Tiskové zprávy

Vlaky se vrací na koleje z Vlkova u Tišnova do Křižanova

Správa železnic zmodernizovala v rekordním čase další část trati z Brna do Havlíčkova Brodu, dnes zahájí provoz mezi Vlkovem u Tišnova a Křižanovem. Vlaky se sem vrátí po sedmiměsíční nepřetržité výluce zítra, následně budou probíhat dokončovací práce. Už téměř měsíc mohou místní využívat novou zastávku Vlkov-Osová, která nahradila poměrně vzdálenou vlkovskou stanici.

Rekonstrukce stanice Vlkov u Tišnova a navazujícího jedenáct kilometrů dlouhého úseku do Křižanova začala na přelomu loňského a letošního roku. Kvůli plánovanému zvýšení traťové rychlosti ze 100 na 160 km/h zde byl na začátku dubna zcela přerušen provoz. To umožnilo stavbařům zvětšit poloměry oblouků a položit koleje v nové poloze. Jako první se na trať vrátí osobní vlaky, v prvních týdnech budou jezdit sníženou rychlostí. Za rychlíky budou i nadále zajišťovat náhradní dopravu autobusy, a to do poloviny prosince.

Rekordní tempo obnovy si vyžádalo vysoké nasazení nejen stavbařů, ale i techniky. V jeden den tak bylo na stavbě v akci až 225 pracovníků, kteří obsluhovali 120 nákladních aut a další silniční techniku, k tomu na dvě desítky speciálních drážních vozidel. Obnovou prošlo osm mostů a čtrnáct propustků, postavily se dvě opěrné zdi. Úsek je vybaven novým trakčním vedením, stejně tak sdělovacím a zabezpečovacím zařízením.

vlkpv

Výrazné zlepšení pro místní přinesla nová zastávka Vlkov-Osová, která se nachází o kilometr blíž k zástavbě než vlkovská stanice. Provoz byl zahájen 8. října, cestujícím nabízí nástupiště v úrovní podlahy moderních vlaků a pohodlný přístup po šikmých chodnících. Vlaky s cestujícími naopak přestaly obsluhovat stanici Vlkov u Tišnova, součástí její rekonstrukce byla demontáž všech nástupišť. Nádražní budovu nahradil nový technologický objekt.

Moderní parametry získávají i stávající zastávky. V Ořechově už stavbaři dokončili šikmé chodníky k nástupištím, v Osové Bítýšce zajistí bezbariérový přístup k vlakům výtahy, které se otevřou pro veřejnost 20. prosince.

Zhotoviteli staveb Rekonstrukce žst. Vlkov u Tišnova a Rekonstrukce traťového úseku Vlkov u Tišnova – Křižanov jsou společnosti Chládek & Tintěra; Elektrizace železnic Praha; Eurovia CS; Chládek a Tintěra, Pardubice; GJW Praha a ELTRA. Celkové investiční náklady přesahují dohromady 3,9 miliardy korun.

Realizace obou staveb je spolufinancována Evropskou unií z Fondu soudržnosti v rámci Programu Doprava 2021–2027. Národní financování zajišťuje Státní fond dopravní infrastruktury.

Modernizuje se i další úsek Intenzivní práce probíhají také mezi Přibyslaví a Pohledem. Letos se stavbaři zaměřili na rekonstrukci tří silničních nadjezdů a železničního mostu za přibyslavskou stanicí. Současně se v celém úseku budují základy trakčních sloupů, objekty pro technologické vybavení a nové

přístupové cesty. Obnovení dvoukolejného provozu se plánuje 6. prosince 2024. Stavební činnost bude pokračovat i v příštím roce, kdy bude opět zaveden jednokolejný provoz. Rozsáhlou modernizací projde stanice Přibyslav, v následujícím roce se stavební práce přesunou na druhou traťovou kolej a do stanice Pohled.

-ts sž-


Discover more from Dopravní Magazín

Subscribe to get the latest posts sent to your email.

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Discover more from Dopravní Magazín

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading