Dopravní Magazín Kolejová Doprava Železniční doprava Železniční doprava osobní

Velká Británie objevila “Ameriku”: elektronické jízdné pro železniční dopravu

Je to k nevíře. Zatímco čeští dopravci řeší, jak zavést jednotné jízdní doklady a elektronické jízdné již používají, Velká Británie řeší přesně opačný problém.

Tedy v UK není problém na jednu jízdenku cestovat napříč zemí s více dopravci. Ovšem elektronická jízdenka za jízdu vlakem je cílem, který nyní hrdě představil ministr dopravy Patrick McLoughlin. A stejně hrdě stanovil cílové období – rok 2020.

Přitom forma, která by měla být použita, není žádným objevem století – londýnský dopravní systém ji již dávno zná a i úspěšně používá: Oyster karta.
Je to poněkud zvláštní situace. Dopravci z oboru autobusové dopravy ve velké Británii nemají problém s implementací zákaznických karet (s magnetickým proužkem, bez čipu), cestující mohou s pomocí těchto karet čerpat slevu, kterou dopravce skrze tento zákaznický systém nabízí, ale zjevně je nepřekonatelným problémem donutit železniční dopravce k tomu, aby se karty rozšířily mezi cestující stejně, jako je tomu v jiných přepravních oborech.
V kontextu řečeného lze tedy pochopit následný výkřik socialistů (Labour Party), kteří okamžitě na McLoughlinův “objev” zareagovaly zcela předvídatelně a podotkli, že znárodněním celé železniční sítě (po níž socialisté touží více, jak po čemkoliv jiném – s výjimkou vítězství ve volbách, samozřejmě…) by bylo možné rozšířit použití Oyster karty i na celou železniční dopravu v zemi. Což by dle jejich slov znamenalo značné úspory v implementačním procesu elektronického jízdného.
Nechme se tedy překvapit, zda se ostrovní říše královny Alžběty dočká své Opencard .


Discover more from Dopravní Magazín

Subscribe to get the latest posts sent to your email.

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Discover more from Dopravní Magazín

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading