Železniční doprava

Velká Británie: Nový pohled na znovu-znárodnění železnice

Dobrou zprávou na celé této taškařici je fakt, že Labour Party již netrvá na znárodnění celé sítě osobní železniční dopravy – úvahy se prý povedou pouze o možnosti znárodnit jen její část.


Labour party, neboli Strana práce, je tradiční středo-levicová strana ve Velké Británii. A její představitelé již dlouho tvrdí, že pokud se dostanou po příštích volbách k moci, dojde k částečnému “znárodnění” části britské osobní železniční dopravy.

Na konferenci LP, která se konala o uplynulém víkendu, se její lídr, politik Ed Miliband nechal slyšet, že jednou z variant, kterou by Labour Party měla velmi vážně zvažovat, je provoz osobní železniční dopravy prostřednictvím státem vlastněných, neziskových firem. Tím by došlo k mixu, kdy by daný typ dopravy byl provozován jak soukromými, tak státem vlastněnými společnostmi.

A jakkoliv se tento nápad může zdát “férovým”, nemohu se vyhnout pocitu nedůvěry k takovému systému: dokáže Ed Miliband zaručit, že v tendrech  nebudou “vítězit” jen dopravci, vlastnění státem? Může nám lídr Labour Party zaručit, že nedojde ke zneužívání a nadhodnocování finančních prostředků na provoz dotované osobní železniční dopravy tak, jak je to praxí třeba v naší České Republice u dopravce České Dráhy a.s.?

Jakkoliv rozumím snaze státu “ukrojit” si pěknou porci tučných státních dotací (a je jedno, k čemu dané dotace slouží), jsem si jistý, že v oblasti železniční osobní dopravy je návrat ke státem vlastněným dopravcům ten nejhorší možný nápad.

Doufejme, že se jej v praxi nikdy na území Albionu nedočkáme.


Discover more from Dopravní Magazín

Subscribe to get the latest posts sent to your email.

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Discover more from Dopravní Magazín

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading