Letecká Doprava

Válka obrů: kdo má lepší letiště?

“Kdo ho má většího” – zhruba takto by se dala parafrázovat situace, jež se odehrává mezi dvěma londýnskými letišti. A zdá se, že ani Gatwick, ani Heathrow nechtějí ustoupit ze svých pozic.

Poměrně silnou rétoriku zvolil šéf největšího britského letiště Heathrow, John Holland-Kaye, který doslova řekl:

“Bez ohledu na ostatní britská letiště, která mají volné kapacity, jen Heathrow může denně obsloužit přímé lety do rozvíjejících se ekonomik – tím pomáháme Velké Británii uspět v globální soutěži o ekonomický růst. Gatwick nic takového zajistit nedokáže, toto může dokázat pouze naše letiště – Heathrow.”

Jakkoliv se toto sebevědomé tvrzení zdá příliš arogantní, stojí na poměrně pevných základech: Heathrow odbavilo jen v měsíci Červnu přes 7 miliónů cestujících, což je o půl procenta více, než ve stejném měsíci roku loňského. A i ostatní statistiky dokazují, že Heathrow by mohlo uzavřít účetní rok s lepšími výsledky, než v předchozím účetním období. navíc se zdá, že plán letiště na výstavbu třetí ranveje bude úspěšný – stejně jako výstavba 14-ti pruhového prodloužení dálničního obchvatu Londýna, M25.
Nicméně, sebevědomé prohlášení šéfa letiště Heathrow nezůstalo bez odezvy. Šéf finančních operací letiště Gatwick, Nick Dunn, reagoval prakticky okamžitě a s nemenší vervou:

“Pouze letiště Gatwick má pravidelný nárůst nejen odbavených cestujících, ale i uskutečněných letů. Jen tak pro zajímavost, loňský nárůst cestujících byl 6-ti procentní, zaoceánské lety nám vzrostly o 6,6 procent. Kolik že ohlásilo Heathrow? Půl procenta? O čem se vlastně bavíme?”

Faktem je, že i letiště Gatwick má slušně našlápnuto ke světlým zítřkům: ve schvalovacím procesu je případná výstavba druhé ranveje – současný stav je pro Gatwick velmi nevýhodný a omezující. Zároveň bude zásadně navýšena kapacita přímého železničního spojení s centrem Londýna. A před startem je letecké spojení Gatwicku s New Yorkem, jež bude zajišťováno nízko-nákladovým dopravcem Norwegian. A toto může být velice zásadní pro ekonomiku letiště Gatwick, neboť zaoceánská linka za nízkou cenu je tahákem, který nezklame – viz úspěch Virgin Atlantic.
Ale ať už dané laškování mezi oběma letišti poměříme jedno z jakého úhlu, jedna pozitivní zpráva se z toho přeci jen dá vydedukovat: leteckému byznysu se blýská na lepší časy.


Discover more from Dopravní Magazín

Subscribe to get the latest posts sent to your email.

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Discover more from Dopravní Magazín

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading