Silniční Doprava Autobusová

Londýn: TfL objednává dalších 200 autobusů Wright Routemaster

Londýnský správce dopravy, TfL (Transport for London), pak předpokládá, že do roku 2016 jich v Londýně bude jezdit 800.

V současné době je v provozu 300 kusů “Borismasterů” – jak jim lidově říkají obyvatelé Londýna. Přezdívka “Borismaster” vznikla díky angažovanosti londýnského starosty, Borise Johnsona, který byl (a stále je) nejurputnějším zastáncem zrodu nového Routemasteru – tedy autobusu, který se díky svému vzhledu stal v minulosti ikonou londýnské autobusové dopravy.

Původní patrový AEC Routemaster byl snadno k poznání díky předsazené kapotě motoru a izolované kabině řidiče. Výrobcem tohoto autobusu byl výrobce AEC (Associated Equipment Company), jejíž montážní závod se nacházel ve městě Southall. Výrobce AEC měl pestrý výrobní program: od svého založení v roce 1912 vyráběl nejen autobusy, ale i nákladní vozy a zemědělskou techniku. Přesto jeho nejznámější produkt byl právě typ autobusu Routemaster, který byl v Londýně nasazen do provozu v roce 1956. Za dobu existence tohoto modelu, tedy od roku 1956 až  do roku 2006, bylo do provozu uvedeno celkem 2 786 vozů typu Routemaster.

Tento původní typ autobusu byl poháněn vznětovým motorem , ve dvou variantách obsahu 9,6l (AEC AV590), nebo 11,63l (AEC AV690). Patrová nástavba pak umožnila pojmout 57 až 72 cestujících.

Nový model Routemasteru pak vznikl na základě přímého požadavku londýnského správce dopravy, TfL. Již v prvotním stadiu bylo jasně definováno, že nový model musí mít jasně viditelnou příbuznost ve svém předchůdci. Dizajnéři pak překvapivě navrhli, aby prvkem, který bude evokovat příbuznost s předchozím modelem, bylo nikoliv předsazené čelo, jak se obecně i předpokládalo, ale zadní nástupní plošina. Vznikl prototyp, kterému se dostalo kladných referencí a TfL rozhodl, že v průběhu 8 let objedná zhruba 800 vozů typu New Routemaster – jak je oficiální název tohoto autobusu.

Nový Routemaster, jehož tovární označení je Wright RT2, je nízkopodlažním, patrovým vozem, jehož kapacita je 80 cestujících. Poháněn je hybridním diesel-elektrickým motorem Cummins ISBe. Na Youtube je možné najít původní, oficiální video, kde byl představen finální dizajn nového autobusu:


Discover more from Dopravní Magazín

Subscribe to get the latest posts sent to your email.

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Discover more from Dopravní Magazín

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading