Dopravní Magazín Kolejová Doprava VRT Železniční doprava osobní

Seznamte se: Virgin Azuma

Cestující veřejnost ve Velké Británii se dočká dalšího vylepšení komfortu v osobní železniční dopravě. Po EMU BR Class 374 (Siemens Velaro), která bude do provozu postupně zařazována v letošním roce, se v roce 2018 dostane do provozu Dopravním Magazínem již dříve zmíněná EMU BR Class 395, jejímž výrobcem je Hitachi UK a kterážto projde úpravami jak interiéru, tak i exteriéru dle specifikací dopravce Virgin Trains.

Zde je vhodné podotknout, že jinak precizní a na detaily zaměření Britové mi lehce zamotali hlavu s označením nové soupravy, neboť jak již bylo řečeno, jedná se o jednotku BR Class 395 – jenže ta už v provozu je, na VRT HS1, kde ji veřejnost zná pod označením Olympic Javelin Shuttle. Správně by tedy upravená EMU Virgin Azuma měla nést označení následníka, v tomto případě tedy BR Class 396. Avšak nebudu za detailistu – nová jednotka Virgin Azuma si rozhodně pozornost zaslouží bez ohledu na to, pod jakým označením bude vedena.

Jak již bylo zmíněno v předešlých dvou aktualitách, jež byly na stránkách DM zveřejněny, základem BR Class 395 Azuma je Hitachi Class 395 – Javelin, tedy EMU, jež je primárně určena k vozbě vysokorychlostních vlaků. Pro potřeby dopravce Virgin Trains, který vloni vyhrál výběrové řízení na provoz franšízy East Coast Main Line – tedy druhé nejvýnosnější osobní železniční trati, která ve Velké Británii je (první “zlatou stezkou” je West Coast Main Line), bude upraven zejména interiér, který dozná – oproti starší verzi BR Class 395 – velmi zásadních změn.
 
Interiér soupravy bude – jak už je u Virgin Trains zvykem – laděn do sytě červených barev a zcela pochopitelně největší rozdíl bude mezi standardní II. cestovní třídou, a I. třídou:
 
Souprava může být provozována pro maximální rychlost 225 km/h, což je v případě ECML malinký zádrhel: na této trati je povolena maximální rychlost pouze 201 km/h. Zakladatel skupiny Virgin, Sir Richard Branson však při předvedení soupravy oznámil, že hodlá prosadit povolení ke změně maximální rychlosti na ECML právě na oněch 140 km/h. Otázkou je, zda se mu takovou změnu podaří u Rail Network prosadit a otázka další pak logicky plyne z oné první: kdy se to podaří…

Důležitým, byť nepříliš veřejně prezentovaným dílkem ve skládačce v Británii budované sítě VRT je memorandum, jež vláda Davida Camerona zveřejnila v poměrné tichosti před dvěma lety, a v němž se zcela jasně dává veřejnosti najevo, že výstavba VRT je klíčovým faktorem pro obnovení programu ICT (Inter-City Train), který byl v minulosti znám pod marketingovým názvem Inter-City 125, a který díky nepříliš lichotivé pověsti British Rail upadl v zapomnění. Se stejně agilním přístupem se představil i výrobce souprav Javelin a Virgin Azuma, japonský Hitachi, který britské veřejnosti – taktéž velmi tiše – představil výrobní proces VRT jednotky BR Class 395:

V každém případě: máme se na co těšit.


Discover more from Dopravní Magazín

Subscribe to get the latest posts sent to your email.

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Discover more from Dopravní Magazín

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading