Železniční doprava nákladní

Rekordní období: přeprava nákladu po železnici v UK stále roste

Na skutečnost, že se zvyšuje podíl osobní železniční dopravy na dopravním trhu ve Velké Británii, jsme si již zvykli. Poslední data pak naznačují, že i železniční nákladní doprava zažívá nárůst.


Statistický portál, který je spravován regulátorem železniční dopravy (ORR) v UK, zveřejnil výsledknou statistiku vývoje a stavu železniční dopravy ve Velké Británii. A zatím co na nárůst osobní železniční dopravy si čtenáři našeho magazínu již pravděpodobně zvykli, nárůst nákladní železniční dopravy je překvapením, příčinou k mírnému optimismu.
Tabulka, kterou vidíte níže, zveřejňuje vývoj přepravy nákladů po železnici za sledované období od roku 2003 až do roku 2014. Vzhledem k tomu, že fiskální rok je v UK stanoven na období od Květa do Dubna, statistiky (z různých odvětví) se drží téhož schématu a proto jsou vždy zveřejněny za sledované fiskální období. Jak tedy vypadá ona tabulka?

Financial year Coal Metals Construction Oil and petroleum International Domestic intermodal Other Total (1)
2002-03 5.66 2.64 2.51 1.15 0.46 3.38 2.72 18.52
2003-04 5.82 2.41 2.68 1.19 0.48 3.53 2.77 18.87
2004-05 6.66 2.59 2.86 1.22 0.54 3.96 2.53 20.35
2005-06 8.26 2.22 2.91 1.22 0.46 4.33 2.29 21.70
2006-07 8.56 2.04 2.70 1.53 0.44 4.72 1.89 21.88
2007-08 7.73 1.83 2.79 1.58 0.37 5.15 1.73 21.18
2008-09 7.91 1.53 2.70 1.52 0.42 5.17 1.38 20.63
2009-10 6.23 1.64 2.78 1.45 0.44 5.51 1.01 19.06
2010-11 5.46 2.23 3.19 1.32 0.42 5.68 0.94 19.23
2011-12 6.41 2.24 3.45 1.20 0.45 6.31 0.99 21.06
2012-13 7.50 1.81 3.05 1.21 0.43 6.30 1.16 21.46
2013-14 8.07 1.77 3.56 1.27 0.47 6.19 1.36 22.71

Note: Great Britain annual and quarterly data from 2002-03 quarter 1 up to 2013-14 quarter 4 – amount of freight moved on the rail network (billion net tonne kilometres)
Jak je patrné z uvedené tabulky, podíl nákladu na přepravě po železnici měl růstovou tendenci, a to až do roku 2008. Následný pokles podílu přepravy nákladů po železnici v letech 2009 – 2010 – 2011 můžeme s největší pravděpodobností přičést krizi, která v té době plundrovala ekonomiku nejen Velké Británie, ale i všech zemí Evropy.
Překvapujícím faktem je nárůst přepravy uhlí, naopak za zklamání lze považovat nárůst intermodální přepravy nákladů – mnohem pozitivnější zprávou by byl nárůst přepravy nákladu pouze prostřednictvím železnice.
V některém z příštích článků se budeme věnovat nárůstu počtu cestujících u osobní železniční dopravy.


Discover more from Dopravní Magazín

Subscribe to get the latest posts sent to your email.

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Discover more from Dopravní Magazín

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading