Na skutečnost, že se zvyšuje podíl osobní železniční dopravy na dopravním trhu ve Velké Británii, jsme si již zvykli. Poslední data pak naznačují, že i železniční nákladní doprava zažívá nárůst.
Statistický portál, který je spravován regulátorem železniční dopravy (ORR) v UK, zveřejnil výsledknou statistiku vývoje a stavu železniční dopravy ve Velké Británii. A zatím co na nárůst osobní železniční dopravy si čtenáři našeho magazínu již pravděpodobně zvykli, nárůst nákladní železniční dopravy je překvapením, příčinou k mírnému optimismu.
Tabulka, kterou vidíte níže, zveřejňuje vývoj přepravy nákladů po železnici za sledované období od roku 2003 až do roku 2014. Vzhledem k tomu, že fiskální rok je v UK stanoven na období od Květa do Dubna, statistiky (z různých odvětví) se drží téhož schématu a proto jsou vždy zveřejněny za sledované fiskální období. Jak tedy vypadá ona tabulka?
Financial year | Coal | Metals | Construction | Oil and petroleum | International | Domestic intermodal | Other | Total (1) |
2002-03 | 5.66 | 2.64 | 2.51 | 1.15 | 0.46 | 3.38 | 2.72 | 18.52 |
2003-04 | 5.82 | 2.41 | 2.68 | 1.19 | 0.48 | 3.53 | 2.77 | 18.87 |
2004-05 | 6.66 | 2.59 | 2.86 | 1.22 | 0.54 | 3.96 | 2.53 | 20.35 |
2005-06 | 8.26 | 2.22 | 2.91 | 1.22 | 0.46 | 4.33 | 2.29 | 21.70 |
2006-07 | 8.56 | 2.04 | 2.70 | 1.53 | 0.44 | 4.72 | 1.89 | 21.88 |
2007-08 | 7.73 | 1.83 | 2.79 | 1.58 | 0.37 | 5.15 | 1.73 | 21.18 |
2008-09 | 7.91 | 1.53 | 2.70 | 1.52 | 0.42 | 5.17 | 1.38 | 20.63 |
2009-10 | 6.23 | 1.64 | 2.78 | 1.45 | 0.44 | 5.51 | 1.01 | 19.06 |
2010-11 | 5.46 | 2.23 | 3.19 | 1.32 | 0.42 | 5.68 | 0.94 | 19.23 |
2011-12 | 6.41 | 2.24 | 3.45 | 1.20 | 0.45 | 6.31 | 0.99 | 21.06 |
2012-13 | 7.50 | 1.81 | 3.05 | 1.21 | 0.43 | 6.30 | 1.16 | 21.46 |
2013-14 | 8.07 | 1.77 | 3.56 | 1.27 | 0.47 | 6.19 | 1.36 | 22.71 |
Note: Great Britain annual and quarterly data from 2002-03 quarter 1 up to 2013-14 quarter 4 – amount of freight moved on the rail network (billion net tonne kilometres)
Jak je patrné z uvedené tabulky, podíl nákladu na přepravě po železnici měl růstovou tendenci, a to až do roku 2008. Následný pokles podílu přepravy nákladů po železnici v letech 2009 – 2010 – 2011 můžeme s největší pravděpodobností přičést krizi, která v té době plundrovala ekonomiku nejen Velké Británie, ale i všech zemí Evropy.
Překvapujícím faktem je nárůst přepravy uhlí, naopak za zklamání lze považovat nárůst intermodální přepravy nákladů – mnohem pozitivnější zprávou by byl nárůst přepravy nákladu pouze prostřednictvím železnice.
V některém z příštích článků se budeme věnovat nárůstu počtu cestujících u osobní železniční dopravy.
Discover more from Dopravní Magazín
Subscribe to get the latest posts sent to your email.