Dopravní Magazín Infrastruktura silniční dopravy Silniční Doprava

Připomeňme si: dopravní světelná signalizace slaví 101. výročí

Dnes a denně se s nimi setkáváme, a přesto nás málokdy napadne otázka: kdy byl vlastně představen první semafor?

Na tuto otázku odpověď známe – byť ne úplně: na počátku 19. století zprovoznili v Londýně první semafor, s plynovými světly, při čemž změnu barev zajišťoval ručně k tomuto povolaný strážník.

Ovšem tento experiment není považován za první, skutečně funkční řešení, neboť krátce po uvedení do provozu došlo vinou nahromaděného plynu k výbuchu, jehož následkem byl zraněn službu konající strážník a plynový semafor byl odstaven z provozu.
Reálné prvenství si tak připsal Lester Wire, jehož vynález světlené signalizace byl představen v roce 1912 v americkém Salt-Lake City. O dva roky později, dne 5. Srpna roku 1914, byla mírně vylepšená varianta Lesterova semaforu uvedena do provozu v Clevelandu. Jaká vlastně byla časová osa světelného signalizačního zařízení?

  • 1869 Londýn – manuálně ovládané zařízení, lampy využívaly plyn
  • 1914 Ohio, USA – první ssignalizační zařízení s elektrickou výbavou
  • 1920 Detriot, USA – první semafor s třemi signálními barvami
  • 1952 V New Yorku začínají používat “Don’t walk” semafory
  • 1998 Londýn, Velká Británie – do provozu byl uveden umělecký projekt “Strom semaforů”

walk dont walk

Mandatory Credit: Photo by NILS JORGENSEN/REX Shutterstock (300856a) TRAFFIC LIGHT TREE SCULPTURE TRAFFIC LIGHT TREE SCULPTURE BY PIERRE VIVANT, WESTFERRY CIRCUS, CANARY WHARF, DOCKLANDS, LONDON, BRITAIN - 1999

Mandatory Credit: Photo by NILS JORGENSEN/REX Shutterstock (300856a)
TRAFFIC LIGHT TREE SCULPTURE
TRAFFIC LIGHT TREE SCULPTURE BY PIERRE VIVANT, WESTFERRY CIRCUS, CANARY WHARF, DOCKLANDS, LONDON, BRITAIN – 1999


Discover more from Dopravní Magazín

Subscribe to get the latest posts sent to your email.

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Discover more from Dopravní Magazín

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading