Nezařazené druhy dopravy

P&O Ferries: zrušené plavby, lodě čekají v Calais a Doveru na další pokyny

Nikdo nic nevěděl a nikdo nic nečekal – to je zjednodušený popis toho, co se v dnešních ranních hodinách odehrálo v přístavech Calais (Francie) a Dover (Velká Británie).

Společnost P&O Ferries nařídila v dnešních ranních hodinách kapitánům všech jejích trajektů, aby zakotvili v cílovém přístavu, vylodili veškerý náklad i pasažéry a vyčkali na další pokyny z mateřské společnosti. Tou je společnost DP World, která sídlí ve Spojených Arabských Emirátech.

Mluvčí společnosti P&O Ferries (tradičně nejmenovaný, jak je v Anglii zvykem…) k celé události uvedl:

Náš stávající provozní model je nadále neudržitelný. Každým rokem vykazujeme účetní ztrátu 100 milionů liber, to prostě není udržitelné. Pokud nedojde k okamžitým změnám, pak P&O Ferries nečeká žádná budoucnost.

S podílem 15% patří P&O Ferries k největším lodním dopravcům, zároveň však dlouhodobě vykazuje značné finanční ztráty. Již v roce 2015 jsem na stránkách DoMa popisoval situaci, jež se týkala lodních dopravců mezi přístavy Dover – Calais (/Dunkirk) a již tehdy jsem naznačil, že dopravce P&O Ferries je silně závislý na finančních dotacích od svého vlastníka. Dohnala dopravce jeho vlastní minulost?

Ano i ne, lze zjednodušeně říci.

Jde totiž o to, jakým způsobem se chce vlastník P&O Ferries vypořádat s onou každoroční plus-mínus “stomiliónovou sekerou”. Prodat trajekty a lodě? Nelze, potřebují je k provozování svého byznysu. Jedinou možností tedy zůstává ořezat vedlejší nákladové položky. A zde docházíme k zajímavé “šeptandě”, kterou samozřejmě nikdo nechce otevřeně potvrdit. A to, že stávající lodní personál, jež se rekrutoval z valné části ve Francii a Velké Británii, je příliš “drahý” a proto nastal ten správný čas… … … nahradit jej levnější pracovní silou. Jakou levnější pracovní silou?

V podstatě řečeno, propuštění zaměstnanci dostanou na výběr: buď přijmou novou pracovní smlouvu (samozřejmě smlouvu, která bude finančně velmi výhodná pro plavební společnost a velmi nevýhodná pro onoho zaměstnance…), nebo se může sbalit a jít za prací někam jinam. Jak prosté.

Na místě je i zástupce odborové organizace RMT Darren Procter, který pro BBC řekl:

Do přístavu přijely autobusy s novými zaměstnanci. Ti mají nahradit propuštěné zaměstnance. To vše bez jakéhokoliv jednání, jež je vyžadováno zákonem a bez jakýchkoliv konzultací s odborovou organizací. Zaměstnanci, kteří odmítli opustit své pracoviště (lodní prostory), byli z lodí odváděni v poutech. Takové jednání je nepřijatelné.

K situaci se pro BBC vyjádřil i tiskový odbor premiéra Borise Johnsona:

To, jakým způsobem je se zaměstnanci v tomto případě zacházeno, je absolutně nepřijatelné.

Dopravce P&O Ferries obdržel v roce 2020 podpůrný grant 15 milionů liber, ve stejném roce pak mateřská společnost vyplatila 270 milionů liber na dividendách. Vzhledem k faktu, že dopravce striktně odmítl možnost přistoupit na vyhlášení úpadku společnosti, je zjevné, že stávající situace je velmi účelová a předem plánovaná.


Discover more from Dopravní Magazín

Subscribe to get the latest posts sent to your email.

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Discover more from Dopravní Magazín

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading