Dopravci LC Letecká Doprava

Odyssey Airlines – čtvrtý pokus o All-Business segment London – New York

Úmysl o lety typu All-Business v segmentu Londýn – New York je již čtvrtým pokusem. Tři předchozí skončily krachem.


Zapamatujte si: Adam Scott. Ten, který se pokusí se svými Odyssey Airlines nabídnout luxusní, tzv. All-Business lety mezi Londýnským City (LCY) a New Yorkem (NYC). A co že je na této drobné informaci zajímavého? To, že se jedná celkem o čtvrtý pokus o zavedení luxusní letecké linky typu All-Business, mezi Londýnem a New Yorkem.

Předchozí tři pokusy skončily neúspěchem. Prvním dopravcem s tímto produktem byla letecká společnost MAXJet, která od roku 2003 nabízela (poměrně) luxusní produkt – bráno pohledem oné doby. Se strojem Boeing 767 v konfiguraci 102 míst ve třídě J (business class). Společnost létala z letiště Londýn Stansted a cílovými destinacemi byly New York, Washington, Las Vegas a Los Angeles. O ochranu před věřiteli dopravce požádal v roce 2007 a tím se uzavřela první kapitola příběhu.
Druhou společností, která se pokusila o totéž, byl dopravce EOS Airlines (původně Atlantic Express), který sídlil v USA. Vedené firmy bylo svěřeno bývalému manažerovi Dave Spurlockovi, který měl u BA (British Airways) na starosti řízení rizik. Bohužel, all-business lety mezi JFK (New York, John Kennedy International Airport) a STN (Stansted International Airport) skončily taktéže neúspěchem – dopravce linku uzavřel na jaře roku 2008. Což bylo poměrně zvláštní, neboť ještě rok před tím EOS Airlines plánoval otevřít linky mezi New Yorkem a Paříží.

Třetím hrobníkem byla společnost SilverJet(Silverjet Aviation Limited), ježto měla hlavní kancelář na letišti Luton International Airport(LTN). Tento britský letecký dopravce zahájil svoji činnost v roce 2004 nabídkou z Londýna – Lutonu do New Yorku, na mezinárodní letiště Newark(EWR, Newark Liberty Airport) a z Lutonu do Dubaje (DXB, Dubai International Airport). Dopravce SilverJet operoval s dvěmi stroji Boeing 767-200 a strojem Boeing 757. Ještě na začátku měsíce Května roku 2008 společnost uvedla, že získala půjčku ve výši $8.4 miliónů dolarů. Pár dní na to, tedy 30. Května, společnost vydala oficiální prohlášení, že s okažitou platností ruší všechny lety, neboť nemá provozní kapitál.

Jak je tedy z historického popisu zjevné, žádný pokus o provozování luxusního business long-haulu na trase Londýn – New York, nebyl ekonomicky úspěšný. Bude tedy skutečně velmi zajímavé sledovat čtvrtý pokus. Z prozatím dostupných informací je zřejmé, že linka by měla být přivedena k životu v roce 2016, dopravním strojem by měl být Bombardier série C, v úpravě pouze pro business třídu (knihování J).


Discover more from Dopravní Magazín

Subscribe to get the latest posts sent to your email.

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Discover more from Dopravní Magazín

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading