Letecká Doprava

Norsk Gulasj: hurá za oceán! Aneb: když to nevyšlo předtím, zkusíme to znovu. A tentokrát úplně stejně!

Zcela normální je to, že když se vám něco nepodaří a zkrachujete, tak velmi pravděpodobně se nebudete pouštět v brzké době do toho samého projektu, na němž jste si vylámali zuby – a vyluxovali provozní bankovní účet.

Bjoern Kjos, bývalý mamažer Norwegian Air Shuttle, nyní zakladatel Norse Atlantic Airways

Ovšem Norové, to jsou panečku jiní bouráci. Řeč je konkrétně o trojce Bjørn Tore Larsen, Bjørn Kise, a Bjørn Kjos. Tito tři pánové stojí za zrodem projektu Norse Atlantic Airways a jejichž cílem je s touto novou, leteckou společností konečně dobýt trh nízkonákladových letů přes Atlantský oceán. S tímto novým konceptem levných letů v ekonomické třídě… … …

Počkat! Ten koncept přeci není nový, vždyť ještě nedávno takto létaly přes oceán Norwegian Air Shuttle?!

A abychom v tom měli jasno: je nutné si zde připomenout, že Norwegian Air Shuttle (NAS) byly v dobách své největší slávy čtvrtou největší nízkonákladovou leteckou společností v Evropě – po konkurentech Ryanair, easyJet a WizzAir. A na poli evropského leteckého nebe si NAS vůbec nevedly špatně – tedy až do okamžiku, než se vedení firmy v roce 2009, kde vládl pevnou rukou Bjørn Kjos (ano, to je ten pán, jehož zmiňuji o odstavec výše…) rozhodlo, že vstoupí do segmentu zaoceánských letů. Když pak dopravce v roce 2013 opravdu lety do Bangkoku a New Yorku zahájil, byl to vlastně začátek jeho budoucích problémů. Výrazně tomu napomohla i objednávka nové dopravní techniky: 22 letadel typu B737-800 a 100 letadel typu B737MAX-8. Aby toho nebylo málo, přihodil na vrch objednávku u Airbus Industries na 100 letadel A320NEO.

Abych to zjednodušil.

Onen “norský guláš” (aka Norse Atlantic Airways) má na pánvičce svůj základ v podobě tří bývalých manažerů Norwegian Air, k němuž se následně přihodí troška toho koření v podobě wet-lease dvanácti Boeingů 787-Dreamliner od – no zkuste hádat – samozřejmě, od Norwegian Air Shuttle. Když to pořádně zamícháme a necháme tu směs, aby se prohřála, budeme tu mít nefalšovaný Norsk Gulasj, o němž nikdo neví, jak bude chutnat: máme tu bývalé manažery úspěšných aerolinek, které málem přivedli ke krachu díky megalomanské objednávce dvou set kusů letadel a nápadu rozlétat trans-atlantické lety a kteří se po odchodu z málem zkrachovalých aerolinek rozhodli, že si založí nové aerolinky, které nabídnou primárně trans-atlantické lety, k čemuž si půjčí dopravní techniku od onoho málem zkrachovalého dopravce…

Ano. Stojím si za tím, že “norský guláš” je ten správný a přesný popis toho, co jste právě četli. Protože opravdu nevím, jak tomu říkat jinak.

A hlavně: nevěřím tomu, že ten výsledek bude vůbec někomu chutnat. Na druhou stranu, všichni tři jmenovaní už mají reálnou zkušenost s tím, jak dovést aerolinku k téměř krachu, takže pokud je to potká znovu, budou na to velmi dobře připraveni.

Doposud známé informace:

Norse Atlantic Airways předpokládá, že své lety začne operovat od prosince roku 2021, s použitím dopravní techniky Boeing B787 Dreamliner v konfiguraci 32/259 (premium economy, 2-3-2 / economy  3-3-3), jež si pronajme formou wet-lease (včetně posádek) od Norwegian Air Shuttle. Na evropské straně “guláše” bude Norwegian sloužit jako feeder cestujících z Evropy do USA, kdo bude partnerem na straně za oceánem zatím není známo. Aby se dopravce vyhl přísně regulovanému pracovnímu trhu v Norsku, bude najímat své zaměstnance ze základen Norwegian Air Shuttle v USA, v Irsku a ve Velké Británii – kde také hodlá založit dceřinné společnosti. Dopravce zatím nemá AOC v žádné ze zemí, kde hodlá působit, stejně tak není ani známo, z jakých konkrétních letišť by měly být jednotlivé lety operovány.


Discover more from Dopravní Magazín

Subscribe to get the latest posts sent to your email.

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Discover more from Dopravní Magazín

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading