Dopravní Magazín Silniční Doprava

Nikdy nepodceňujte své touhy – aneb Rolls Royce na vlastní oči

Dnešní článek má nádech spíše víkendového čtení – na rozdíl od mnoha jiných, zde publikovaných. A impulsem k jeho sepsání byla pouhopouhá náhoda.

Zjednodušeně by se dalo říci: “nikdy nepodceňujte své touhy”. Mohou mít miliony různých podob – a úžasné na tom všem je to, že nikdo z nás nikdy netuší, kam jej ona konkrétní touha zavede a co bude výsledkem.
Stalo se to tak, že mne jeden můj známý požádal, zda bych jej neodvezl do 50 km vzdáleného města Portsmouth, kde musí vyzvednout svého syna a oba je dopravit zpět, do “domovského” města Bournemouth. Pravdou je, že to nebylo poprvé a taktéž je pravdou, že díky “vzájemné kompatibilitě” (neboli vzájemnému smyslu pro humor a sarkasmus) jsou tyto více-méně se opakující cesty velmi osvěžující. Nejinak tomu bylo i dnes – první úsměvná situace nás potkala zhruba 3 kilometry po odjezdu z B’mouth, na místní rychlostní silnici A338. Tato momentálně prochází jakousi velmi zásadní rekonstrukcí povrchu, přičemž jeden směr (jižní) je pro dopravu ve větším úseku uzavřen, zatím co druhý (severní) slouží k obousměrnému provozu, s rychlostním omezením.
Měli jsme tedy možnost srovnat postup stavebních prací za úplynulý měsíc a ono srovnání jsme uzavřeli stručnou úvahou, že pochopit logiku uzávěry silniční komunikace ve vztahu k postupujícím (či lépe řečeno, nepostupujícím) pracem, je velmi náročná disciplína. A že by bylo rozhodně lepší, kdyby uzavřeli celou Spur road (tedy komunikaci A338), čímž by za prvé: jednou provždy zamezili zcela zbytečným komentářům místních obyvatel o vhodnosti pojmenování “Spur road” silnici, která je významnou částí snad pouze v tom, že vede “od kruháče do města” (Spur road: kratší, dvěma či více body vymezený úsek významější silniční komunikace – srovnání se nabízí s Jižní spojkou v Praze, kterážto je [řekněmě] významnou součástí Pražského okruhu) a za druhé bychom měli o dost více času přemýšlet nad smysluplností uzávěry silniční komunikace z důvodu stavebních prací, o nichž neexistuje žádný vizuální, či přímo hmatatelný důkaz. Takto jsme na dané téma měli pouhopouhé tři kilometry v trapně se nepohybující koloně vozidel.
Je tedy nanejvýš logické, že tato situace nás velmi vyčerpala a proto jsem se rozhodl – bez jakéhokoliv varování, či vnějšího sdělení, odbočit na první čeprací stanici, kde jsem měl v úmyslu zakoupit nám občerstvení v podobě dvou vanilkových kapučín z automatu Costa Coffee. No, pravdou je, že ty nápoje z “Kostěných automatů” (autor: rpet) nejsou zrovna žádná hitparáda, ale když se takřka hodinu plazíte v nekonečné frontě, kterou zapříčinil svým jistě kompetentním plánováním majitel jistě nikoliv chorého mozku, budete vděčni i za vodu z kaluže.
Jak jsem naplánoval, tak jsme i udělali. Tedy jsem zaparkoval svého soba, obešel jsem kamion, který mi stál v cestě a…
… a v úžasu jsem zůstal stát uprostřed silnice.
Protože pohled, který se mi naskytl, se prostě jen tak nezažije. Ano, byl jsem asi před rokem v národním muzeu historických automobilů v Beaulieu, takže jsem měl tu možnost pár “stařečků” nafotit. Ale vidět to na vlastní oči, uprostřed planin národního parku New Forest? Pojízdné?? A hned DVAKRÁT???
U čepracích stojanů parkovaly dva úžasně zachovalé, plně funkční exempláře vozů Rolls Royce.
U většího z exemplářů mám podezření, že se jedná o model Silver Ghost a dle tvrzení jednoho z majitelů je datem výroby rok 1912- což by odpovídalo, uvedený model se vyráběl od roku 1906 do roku 1925. Bohužel, majitel druhého exempláře neprojevoval ani onu příslovečnou špetku vřelosti obyvatel Velké Británie a odporoučel se z mého dosahu dříve, než jsem z něj stihl vymámit info, o jaký že to model se v onom druhém případě vlastně jedná. Takže řečeno slovy českých policistů, druhý objekt prozatím nebyl ztotožněn.
Buď jak buď – díky i za to málo, které se podařilo ulovit. Foceno Lumií 930, v rychlosti a bez stabilizace – ony dva krasavce si v tu danou chvíli fotili snad všichni, kdo na oné čerpací stanici byli. A právě proto to bylo o to víc nebezpečné: opravdu asi není pitomější smrti, než být v okamžiku, kdy si fotím úžasnou historii “na kolech”, přejet automobilem, jehož řidič si – místo věnování se provozu na pozemní komunikaci – taktéž fotí úžasnou historii “na kolech”.
Setkání s oběma veterány mělo ještě jeden, veskrze pozitivní dopad: bylo to snad poprvé, co jsem nenadával na pomalu jedoucí řidiče. Věc se má asi tak: ve Velké Británii je velmi rozšířeným zvykem, že spousta řidičů podléhá touze (ano, opět “touha”..) po rychlosti, a proto jedou po dálničním úseku – kde je povoleno 110 km/h – zběsilých 90 km/h. Této šílené rychlosti pak zcela logicky holdují v onom pravém, tedy rychlém pruhu. Což má za následek to, že řidiči, kteří by chtěli jet alespoň onou povolenou rychlostí (když už ne vyšší…), mají smůlu a znechuceně sledují, jak je předjíždějí vozidla v levém, pomalém pruhu. U mne osobně to má za následek zcela nepředvídatelnou tepovou frekvenci a sem tam občas i výraz, který by bylo možné zaslechnout v putyce sedmé cenové.
Díky faktu, že oba veteráni odjeli z místa činu dříve, jak já, chytil jsem se do pastičky v podobě kolony vozidel, která oba “stařečky” předjížděla. A jak jsem již naznačil, bylo to snad poprvé, co mi vůbec, nevadilo, že jedeme po dálnici rychlostí 60 km/h. Je však pravdou, že následně jsem si položil otázku, proč ten “osoba” , který kolonu vedl, jel sakra jen “šedesátkou”?
Z tohoto příběhu plyne několik málo poznatků:

Nepodceňujte  své touhy – nikdy nevíte, k čemu všemu se díky nim dopracujete

V nouzi, po hodině útrpného pocukávání v jednolité, nepohybující se frontě automobilů, je i kapučíno od Costa Coffee docela snesitelnou volbou

Zdá se, že i v dnešní, přetechnizované a přemodernizované době existují lidé se vztahem k historii a jejím hodnotám – což je rozhodně pozitvní věc

A závěrem jedno velmi neradostné zjištění o existenci paradoxu: nikdy se nesnažte pochopit logickou návaznost a logické vyznění různých postupů a procesů, s nimiž se lze ve Velké Británii setkat. Jsou totiž zcela nelogické a nepochopitelné.

Přeji Vám hezký zbytek víkendu.
P.S.: Nezapomeňte sem tam občas juknout na Facebook stránku – během víkendu tam přidám dvě sady fotografií, obě zajímavé…


Discover more from Dopravní Magazín

Subscribe to get the latest posts sent to your email.

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Discover more from Dopravní Magazín

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading