Dopravní Magazín Nezařazené druhy dopravy

Komentář: aféra P&O Ferries? Vláda konzervativců sklízí jen to, co zasela.

Když jsem 17. Března psal aktualitu o tom, jak bylo zvláštním způsobem propuštěno v podstatě “na minutu” 800 zaměstnanců dopravní loďařské společnosti P&O Ferries, netušil jsem, jaké souvislosti jsou v této kauze schované na pozadí.

Včera, 24. Března jsem začal psát druhý díl tohoto příběhu, v němž jsem chtěl zmínit možnost sankcí, jež by mohly být na dopravce P&O Ferries uvaleny – a dnes děkuji Bohu, že jsem onen článek nedopsal a nepustil “do éteru”, byl bych totiž za blbce. Proč? Protože jak už to tak bývá, pozadí celé té kauzy je poněkud složitější.

Ze všeho nejdříve je nutno podotknout, že i přes poměrně benevolentní znění britské verze zákoníku práce existují jistá pravidla, u nichž není úplně vhodné, aby je zaměstnavatel porušoval. Zejména pak, jedná-li se o zaměstnavatele s vyšším počtem zaměstnanců: v takovém případě je nutné dodržet přesně daný postup, který mimo jiné zahrnuje: oznámení úmyslu propustit vyšší počet zaměstnanců vládním úřadům (aby bylo zajištěno, že daná akce proběhne v souladu se zákonem), výpovědi musí být doprovázený odstupným (jejichž výše je dána počtem odpracovaných let, jež zaměstnanec odpracoval) a programem sociální pomoci propuštěným zaměstnancům (sociální dávky, rekvalifikace atp.). Základní parametry tzv. Employment Laws je popsán ve zkrácené a veřejně přístupné verzi i na webu vlády Spojeného království. Celé a poměrně komplikované (jak už to tak u zákonů bývá…) znění je pak definováno ve sbírce zákonů pod oddílem Employment Rights Act 1996.

A v tomto – pro laika komplikovaném – sborníku jednotlivých paragrafů, jež přesně kodifikují práva zaměstnavatele i zaměstnance, se díky předchozímu ministru dopravy (Conservative Party), Chris Graylingovi, schovává úprava, o jejímž znění jsem opravdu neměl ani potuchy a na kterou nyní upozornil deník The Independent. Výkonný ředitel P&O Ferries, Peter Hebbletwaita, totiž odeslal k rukám ministra obchodu a průmyslu, Kwasi Kwartenga, dopis s vyjádřením:

Nedopustili jsme se ničeho, co by nebylo v souladu se zákony Spojeného království. Splnili jsme požadavek, aby o propuštění zaměstnanců byl informován úřad v zemi registrace našich lodí – což jsme splnili, úřady v daných zemích byly informovány 17. Března.

A právě oné druhé věty si všimli novináři deníku The Independent. Pak už bylo jen otázkou času, než zjistili, že změna jednoho paragrafu – do nějž byla předchozím ministrem dopravy zadána úprava – umožnila všem firmám, jež podnikají na území Spojeného království a jejichž majetek, například dopravní technika, je registrován v jiné zemi, jednoduše obejít povinnosti vyplívající ze zákona.

Stejný názor vyjádřil i Kevin Barnett, právník, který se specializuje na zaměstnanecké právo v dopravě:

Úprava zákona vyžaduje, aby oznámení (o propouštění…) bylo adresováno ministerstvu obchodu v zemi, v níž je dopravní technika (v tomto případě lodní technika…) registrována, místo toho, aby bylo oznámení adresováno ministerstvu v té zemi, kde dotyčný zaměstnavatel provozuje svoji činnost.

Tím je přehledně jasné, že dopravce, firma P&O Ferries, se skutečně nedopustila ničeho nezákonného, a varování ministra průmyslu a obchodu, Kwasi Kwartenga v tom smyslu, že

Porušení povinnosti oznámit hromadné propouštění zaměstnanců je porušením zákona a toto jednání může vést k finančním sankcím, jejichž výše není zákonem omezena

bylo jen planou výhružkou, která nemá ani tu nejmenší oporu v zákoně.

Majitelé společnosti P&O Ferries z firmy DP World, si mohou prozatím oddechnout, to největší riziko – finanční pokuta – je prozatím zažehnáno. Mohou si i zároveň pogratulovat ke “skvělému výkonu” v oblasti personalistiky: podle deníku The Independent byly původní zaměstnanci nahrazeni agenturními pracovníky ze zemí Blízkého východu (hlavně pak UAE), jejichž hodinová mzda se pohybuje v rozmezí od £1.80 do £5.50. Zde se asi sluší poznamenat, že stávající minimální mzda ve Spojeném království je na úrovni £8.70 a od 5. Dubna se zvýší na £9.50.

Nicméně tento “skvělý” tah manažerů společnosti P&O Ferries, respektive jejich majitelů z DP World, má jedno úskalí, o němž víme z minulosti: 7. Dubna 1990 došlo v podpalubí trajektu Scandinavian Star k požáru. V důsledku toho zemřelo 159 cestujících a podle vyjádření vyšetřovatelů byla jednou ze zásadních příčin i jazyková bariéra mezi cestujícími a personálem, neboť většina pomocného personálu pocházela z Portugalska a neměla potřebné jazykové znalosti. Tento stav měl za následek fatální selhání personálu v okamžiku evakuace cestujících, neboť personál nebyl schopen komunikovat v očekávané kvalitě a rozsahu. Za další z příčin byl uveden fakt, že pomocný personál byl najat ve velmi rychlém náborovém procesu, bez následného školení, jež je pro dané prostředí a služby vyžadován.

Samozřejmě, že neznám osobně nikoho z nově najatého personálu a proto by nebylo správné tvrdit, že noví zaměstnanci dopravce P&O Ferries trpí stejným nedostatkem – naopak je možné, že jejich jazyková výbava je na mnohem vyšší úrovni, než například moje vlastní. A pro klid cestujících bych si takový výsledek i přál. Nicméně, nepříjemná pachuť z celého příběhu kolem P&O Ferries zůstává – zejména pak kvůli osmi stům zaměstnanců, kteří přišli během jediného okamžiku o práci jen díky tomu, že předchozí ministr dopravy Grayling chtěl…

Co vlastně chtěl?


Discover more from Dopravní Magazín

Subscribe to get the latest posts sent to your email.

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Discover more from Dopravní Magazín

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading