Řekněme na vzdálenost 150 kilometrů od města – kdy již příměstská železniční doprava nabízí mnohem více pohodlí, než automobil, či autobus a zároveň může být i rychlejší. Porovnejme tedy možnost cesty z hlavních měst uvedených států do 150 Km a porovnejme cenu (vzdálenost vychází z dat na Google, v silničním režimu):
Stát | Jízdné vlakem na vzdálenost do 150 Km | Základní cena |
Švýcarsko | Bern – Ženeva , 150 Km | CZK 1,217.00 |
Velká Británie | Londýn – Eastleigh, 133 Km | CZK 1,023.00 |
Rakousko | Vídeň – Linec , 180 Km | CZK 961.00 |
Francie | Paříž – Remeš , 144 Km | CZK 713.00 |
Polsko | Varšava – Krakov , 130 Km | CZK 285.58 |
Itálie | Řím – Venafro , 153 Km | CZK 256.00 |
Slovensko | Bratislava – Púchov , 160 Km | CZK 199.99 |
Česká Republika | Praha Hl. n. – Pardubice , 120 Km | CZK 140.00 |
Taktéž při pohledu na tuto tabulku bychom očekávali, že cestující švýcarských železnic obdrží cestou dárkový košík za ochotu cestovat vlakem za ceny, jež se liší od cen v České Republice desetinásobně. Ano, je pravdou, že obě tabulky jsou sestavené pouze ze základních cen, bez uvažované možnosti případných slev, které jsou většinou zmíněných dopravců nabízené. Nic méně, pro základní srovnání základních cen jízdného na přibližnou vzdálenost lze tento výběr bez problémů použít. A z daného stavu cen lze naznačit, že český zákazník rozhodně nemá důvod si na cokoliv stěžovat.
A nyní se vraťme k podstatě věci: při vědomí, že v České Republice mohou cestující využívat luxusu cenově přijatelné hromadné dopravy v závazku veřejné služby, která je financována ze schodkového státního rozpočtu (tedy z rozpočtových kapitol státu, jež jsou pro financování VHD a ZDO určeny), můžeme říci, že dopravci udělali vše, co bylo v jejich možnostech a silách. A jsem toho názoru, že se svých povinností zhostili navýsost dobře. Navíc je nutné zdůraznit, že kolaps dopravy rozhodně nenastal – stále byla možnost dopravní obslužnosti prostřednictvím autobusové dopravy a individuální automobilové dopravy.
Zda by stejná situace dopadla lépe, pokud by dopravci vlastnili dostatečné množství záložní dopravní techniky, jež by mohla být použita k řešení nastalých obtíží, je i tak otázkou: žádná lokomotiva se neobejde bez obslužného personálu. Měl by tedy dopravce držet i adekvátní počet “pohotovostních” zaměstnanců? To je nereálné.
Zbývá tedy vyčkat na odpovědi, jež se nám (doufejme) vrátí od oslovených dopravců. Prozatím dnešní úvahu uzavřu povzdechem a přáním: povzdech bude odrážet vědomí, že cestující veřejnost v ČR je nevděčným uskupením, které by rádo maximum možného za co nejmenší cenu – když už ne zadarmo. A přání? Doufejme, že v zimě nebude extrémně sněžit – nevím, co by se dělo poté. Varováním nám budiž stará, dobrá Anglie: tam totiž, napadne-li více, jak 3 cm sněhu, přestává fungovat dopravní systém se vším všudy – nejezdí autobusy, auta, letiště se zavírají. A tento stav bývá vždy vysvětlen velmi jednoduše: z důvodů extrémních povětrnostních podmínek.
Jsem si jist, že tak špatně na tom v ČR ještě snad nejsme. Nebo snad ano?
Discover more from Dopravní Magazín
Subscribe to get the latest posts sent to your email.
Jak se normálně k článkům nemám potřebu vyjadřovat, tak teď prostě musím. Nechci nijak obviňovat dopravce z kolapsu, který proběhl, každému soudnému člověku muselo být jasné, že s tím nemohli nic moc udělat. To na co chci reagovat je srovnání cen jízdného v různých zemích. Dost by mě zajímalo, proč je pražská jízdenka za 32kc srovnávána s nesmyslnou částkou 537kc v Londýně? V Anglii jsem nějakou dobu žila a vím kolik tam jízdné stojí. Pokud se chcete projet autobusem, tak dáte za jednu jízdu 1,45£ a od nového roku za celodenní lístek na busy i metro v Londýně dáte 5£, což je podle aktuálního kurzu 175kc. Opravdu nevím, kde autor článku vzal ceny v tabulce, ale rozhodně neodpovídají realitě. Pokud bychom měli tedy srovnávat celodenní jízdenku v Londýně za 5£ s jízdenkou Pražskou, tak také jedině celodenní, která nás vyjde v současné době na 110kc. Nechci tedy nijak obviňovat dopravce z kalamitní situace, ale celková dopravní situace v naší zemi rozhodně není odpovídající cenám, které za ni platíme.
Děkujeme za Váš názor, Hano. Při psaní komentáře jsme vycházeli z údajů, otištěných v The Telegraph, a uvedené ceny se netýkají metra, ani autobusu, ale London overground – tedy vlakové dopravy. Zde je odkaz na původní článek: http://www.telegraph.co.uk/news/uknews/road-and-rail-transport/11043893/Rail-fare-hike-Britain-vs-rest-of-Europe.html.
K článku pak byly doplněny ještě ceny z dalších států a měst, aby byl přehled úplnější. Samozřejmě, že by bylo možné cestovat v Londýně z Victorie do městské části Hatton prostřednictvím autobusu, ale chtěl bych vidět sebevraha, který by takovou celodenní cestu podnikl. A pokud jste žila v Londýně, pak sama dobře víte, že ani autobusem se na Hatton z London City za 1,5 libry nedostanete – to Vám bude stačit tak na cestu z Oxford Street k Toweru, možna by jste se s onou cenou dostala na Waterloo rail station, ale to je asi tak vše. Ceny odpovídají, jsou platné a jediné, co s tím můžete udělat, je děkovat bohu, že jste v UK nemusela ke svým cestám využívat vlak.
Já bych si dovolil také přispět svojí troškou do mlýna. Líbí se mi, jak snadné je dnes všechno zdůvodnit. Je mi tak-
-jako většině z nás – jasné, že počasí se nedá poručit. A také souhlasím, že není možné držet několik let X lokomotiv v nečinnosti pro případ, že nastane situace která nastala. Myslím však, že problémům napomohlo to, že se z podniků vyházela celá řada manuálně pracujících lidí a těm co sedí v kanceláři pak nezbývá nic jiného, než konstatovat, že se nedá nic dělat. Také se mi nelíbí neustálé srovnávání cen u nás a v zahraničí.( Netýká se to jen jízdného.) Neustále se zdůrazňuje kolik co venku stojí, ale nikdo už nemluví o tom, že se venku nepracuje za
7 000,- Kč měsíčně. Domnívám se, že výstižnější srovnání by bylo uvádět, jak dlouho se na takovou jízdenku v které zemi vydělává. Příklad: jaký je rozdíl mezi šumavským a kanadským dřevorubcem ? Žádný – oba si za měsíc vydělají na cestu do Prahy.
To je hodně zjednodušený pohled na věc – co by ti “manuálně pracující” v tomto případě mohli dělat? Oklepávat námrazu z trolejí? To je příliš fantaskní představa…
Druhou věcí, o které se zmiňujete, jsou ceny – dobrá. Pro srovnání Velká Británie, průměrný plat 24 tisíc liber ročně – při čemž (stejně, jako v ČR) na tuto mzdu nedosáhne valná většina obyvatel (neznám přesní procento, ale lze dohledat). Ovšem roční jízdné z Farehamu do Londýna v ceně 5000 liber musí zaplatit i nízkopříjmová skupina obyvatel… To, že jsou v Británii vyšší mzdy, ví každý. Ovšem ne každý už ví, že třeba ceny služeb jsou v UK trojnásobné… Na IN100 si v ČR spolehlivě vyděláte dříve, než vé Velké Británii na roční lítačku. Dále asi není třeba srovnávat…