Dopravní Magazín Kolejová Doprava Kolejová Doprava - Infrastruktura

Kalamita a záložní lokomotivy? Doufejme, že toto žádného úředníka nenapadne

Při vědomí názorů cestující veřejnosti, která – byv zaskočena zimním počasím a souvisejícími projevy – přišla s názorem, že by vůbec nebylo od věci, aby dopravce musel držet v pohotovosti záložní dopravní techniku v nezávislé trakci, redakce požádala České Dráhy, RegioJet a Leo Express o zodpovězení dvou otázek.

V  imaginárním souboji, kdo dříve a jak kvalitně zodpoví naše dotazy, vyhrály České Dráhy – což nás, po pravdě řečeno, až zas tak nepřekvapilo.
Přeci jen, zajetá byrokracie funguje vždy a nelze ji jen tak odstavit. Odpověď od mluvčího ČD a.s., Mgr. Petra Šťáhlavského, dorazila do redakční emailové schránky přesně 24 hodin poté, kdy tiskový odbor ČD obdržel náš email s následujícími dotazy:

  1. Pokud by Vaše společnost musela držet v provozní pohotovosti lokomotivy nezávislé trakce – tedy lokomotivy dieselové v takovém množství, aby jste byli schopni zajistit provoz na Vámi provozovaných tratích, o jakém počtu lokomotiv bychom se ve Vašem případě bavili?
  2. Je možné alespoň přibližně vyčíslit náklady, jež by Vám v takovém případě vznikly?

A tak, než se PR manažeři dvou zbývajících dopravců probudí z mrazivého zimního spánku, podívejme se na odpověď, kterou nám Petr Šťáhlavský poskytl (přesná kopie bez úprav):

Pondělní povětrnostní kalamita – námraza na trakčním vedení – zastavila kolem stovky vlaků během několika desítek minut na rozsáhlém území ČR a na nejfrekventovanějších tratích. Jednalo se o páteřní koridory a také o příměstskou dopravu v Praze. Z uvedených údajů je zřejmé, že by k náhradě tak rozsáhlého počtu vlaků, resp. náhradě vozidel závislé trakce za nezávislou bylo potřeba desítky, ale spíše řádově až stovky vozidel. Například jen v Praze se využívá více než 60 vysokokapacitních elektrických jednotek řady 471. Náhrada by si tak vyžádala podstatně větší počet motorových vozů nebo jednotek, resp. lokomotiv s dalšími vozy. V případě dálkových vlaků je třeba uvažovat také nutnost vedení některých vlaků dvěma lokomotivami (vytápění souprav), dále časy na zbrojení lokomotiv i fakt, že motorové lokomotivy a soupravy jsou pomalejší a dojde tedy k prodloužení jízdních dob a oběhů veškerých náležitostí. Přitom námrazou nebyla zasažena celá síť. Pokud by se tak stalo, byly by počty přirozeně ještě vyšší. kromě vozidel je samozřejmě nutné, aby k nim byly i příslušně vyškolení strojvedoucí, příslušný počet zaměstnanců údržby, bylo by nutné lokomotivy bezpečně odstavit atp. atd. Jedná se tedy o množství dalších nákladů. Přitom jak bylo uvedeno mnoha odborníky a pamětníky, podobná námraza nebyla 30 let. Použití lokomotivy by se tak omezilo i s jinými mimořádnostmi na jednotlivé dny za rok, možná i za několik let. Náklady by byly pochopitelně v řádech desítek až stovek milionů korun. Kalamita přitom netrvala v podstatě ani 48 hodin.

Mluvčí Českých Drah a.s. ve své odpovědi i nechtěně odpovídá těm diskutérům, kteří se v různých diskusích ptali, proč ČD nevyužily motorových lokomotiv dceřinné firmy, ČD Cargo:

Za připomenutí pak stojí, že ČD při této kalamitě nasazovaly 40 až 50 motorových lokomotiv (ČD nebo ČD Cargo) a desítky motorových vozů a jednotek. Zajistily tak na všech sjízdných tratích (některé tratě byly nesjízdné v důsledku pádu stromů, a to hlavně na Vysočině a jihu Moravy) náhradní dopravu motorovými soupravami, byť v redukovaném jízdním řádu a kapacitě. V zahraničí je obvyklé, že ani tak velký rozsah náhradní dopravy v nezávislé trakci není realizován. Mnoho železnic ani nedisponuje tak velkým množstvím nezávislých vozidel, aby tak rozsáhlý provoz mohly zajistit. Typickým příkladem je Švýcarsko, které disponuje nezávislou trakcí v podstatě jen pro řešení nouzových situací a stažení vlakových souprav do stanic. Odlišné to není ale ani jinde v Evropě (Německo, Rakousko, Benelux…). Ani tam není k dispozici tolik motorových lokomotiv, aby mohly náhle v rozsahu desítek minut převzít tak rozsáhlé výkony elektrické trakce.

Nezbývá tedy, než znovu projevit pozitivně laděný údiv nad promptní a vyčerpávající odpovědí Českých Drah. Regiojet ani Leo Express nám na naše dotazy neodpověděli.

A jak toto téma uzavřeme? Jednoduše: prostě, dva dny panovalo v ČR zimní počasí. To není ani katastrofa, ani kalamita.


Discover more from Dopravní Magazín

Subscribe to get the latest posts sent to your email.

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Discover more from Dopravní Magazín

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading