Železniční doprava

Ed Miliband: železniční osobní doprava musí projít změnou

Toto rádoby varovné prohlášení padlo z úst lídra Labour Party (Strana práce), Eda Milibanda, jen 100 dní před parlamentními volbami a většina komentátorů tento výkřik vnímá jako jednu z posledních možností, jak si na svou stranu naklonit nerozhodnuté voliče.

A je neméně pikantní, že se Ed Miliband nerozpakuje “hrát” s těmi nejtvrdšími údery – k nim patří i varování, že cestující veřejnost, jež využívá ke svým cestám osobní železniční dopravu, by mohla v příštím roce čelit nárůstu jízdného ve výši 5%.

Jakkoliv je zvláštní, že si Ed Miliband povšiml nárůstu cen jízdného v osobní železniční dopravě až teď, nelze mu upřít snahu alespoň rozpoutat veřejnou diskusi nad tímto tématem a že se nerozpakuje přicházet do takto vedené veřejné debaty se svými – mnohdy neotřelými – názory a se svými nápady.
Ed Miliband zdůraznil, že:

“Cestující, kteří dojíždějí za prací do Londýna třeba z oblasti Hastings, by se mohli dočkat zvýšení ročního jízdného na téměř £5000 za rok”

A zároveň dodal, že by bylo fér vůči dnešní konkurenci dopravců, kteří v rámci franšíz provozují osobní železniční dopravu, postavit dopravce, kontrolovaného státem, pod dohledem ORR (Office of Rail Regulation), s loajálními zaměstnanci a spokojenými cestujícími.
Ed Miliband se ovšem plete ve všech jeho predikcích: za prvé, zaměstnanec (jakýkoliv a zaměstnán kdekoliv) je jen natolik loajální, nakolik je přiměřená jeho odměna – pokud se Miliband domnívá, že zaměstnanec je ochoten pracovat za almužnu, pak se velice mýlí. Na britském trhu práce platí, že zaměstnanec je ochoten tvrdě pracovat, je-li jeho odměna za takovou práci přiměřená a odpovídající zdejšímu trhu. Loajalita je skutečně až na posledním místě – byť existuje. Za druhé, cestující veřejnost ve Velké Británii je zdražování již přivyklá z dob minulých – prakticky každým rokem se cena jízdného na železnici zvedla o přibližně dvě procenta. A to i přes fakt, že vozový park mnoha dopravců (franšízantů) je zastaralý.
Jakkoliv se zde, v redakci, můžeme ztotožnit s jeho názorem, že:

“Autobusovou, tramvajovou a železniční dopravu musíme pojmout a vidět jako jeden celek, který bude výhodným pro cestující veřejnost…”

…, nemůžeme jinak než oponovat faktem, že stávající páteřní železniční  tratě jsou na limitu svých přepravních možností – a VRT2 (HS2) je bohužel stále ještě v nedohlednu. Takže ano, tleskáme názoru na pojetí veřejné dopravy do jednoho celku. A zároveň dodáváme, že není s čím jezdit (zastaralá a nevyhovující dopravní technika), není kde (silnice jsou přetížené prakticky pořád, hlavní železniční koridory jsou na limitu propustnosti, stejně jako ty příměstské) a není pro koho (cestující, znechucen výší jízdného ve vlaku a šokován z úrovně dopravy v přeplněných příměstských jednotkách prostě vymění VHD za automobil).
Takže můžeme souhlasit s lídrem Labour party, že změny jsou nutné. Ovšem v čem se budeme zcela jistě rozcházet, je jejich cílení.
Při vědomí faktu, že dopravní prostředky o mnoha provozovatelů stárnou, měl by se regulátor železničního trhu začít zajímat o to, kdy staré a nevyhovující železniční “motoráčky” budou nahrazeny modernějšími jednotkami (klidně také s nezávislou trakcí…), jež mají vyšší kapacitu a jejich provozní uspořádání dovoluje zvýšit kapacitu na dvojnásobek spřažením (například). Případně by se mohl začít zajímat o to, kdy se konečně přeneseme přes zdlouhavou veřejnou rozpravu ohledně výstavby HS2 – a když už bude “v tom”, mohl by pohlídat, aby se projekt HS2 držel reálných ekonomických faktů a možností – nikoliv vybájených neprokazatelných bludů a nadhodnocených přání.
Pak se možná dostaneme do situace, kdy autobusová a železniční osobní doprava spolu budou skutečně kooperovat tak, jak to Ed Miliband myslel. Ovšem do té doby se my, obyčejní cestující musíme smířit s faktem každoročního zvyšování cen jízdného v železniční dopravě – jak už se s tím smiřujeme konec konců léta.


Discover more from Dopravní Magazín

Subscribe to get the latest posts sent to your email.

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Discover more from Dopravní Magazín

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading