Dopravce Evolyn, který má v úmyslu narušit monopol železničního spojení Eurostar mezi Velkou Británií a Evropským kontinentem má problém – nemá přístup k opravárenskému zázemí.
Jediným vhodným depem, které pro Evolyn připadá v úvahu, je opravárenská základna Temple Mills, ležící v severní části londýnské aglomerace.

Tato opravárenská základna je však v současnosti používána dopravcem Getlink (Eurostar) pro jejich vlastní výkony údržby a oprav VRT jednotek TGV TSTM od Alstomu a Siemens Velaro e320, v britském železničním značení BR Class 373 a BR Class 374.

Dopravce Evolyn, jež má finanční i organizační podporu od investorů Virgin Group (Velká Británie) a Mobico Group (vlastník operátora dálkové autobusové dopravy National Express v UK) se proto chystá oslovit britský úřad pro dohled na silniční a železniční dopravou (ORR – Office of Rail and Road) se žádostí, aby ORR pomohl novému dopravci s přístupem ke zmíněnému depu.
Jak pro tabloid Evening Standard řekl Phil Whittingham, projektový manažer Virgin Group:
Momentálně nemá žádný smysl zadávat objednávku na výrobu nových vysokorychlostních jednotek pro Evolyn, když nemáme přístup k tomu nejdůležitějšímu – k opravárenskému zázemí.
Problém je zcela logicky v tom, že stávající dopravce železničního spojení mezi Francií a Velkou Británií – Eurostar, nemá vůbec žádný zájem dobrovolně poskytnout kapacity Temple Mills ve prospěch nově příchozí konkurence. Spíše se dá předpokládat, že Eurostar bude dělat vše možné, aby nástup konkurence zpozdil.
Tomu nasvědčuje i vyjádření výkonného ředitele úřadu ORR Johna Larkinsona, který k dané situaci řekl:
(Opravárenské depo) Temple Mill je výbušné téma – pokud poskytujete železniční spojení, pokud potřebujete vaše vlaky někde odstavit a pokud potřebujete provádět údržbu a opravy, pak je Temple Mills velmi důležitým bodem vašeho podnikání.
Temple Mills je provozováno Eurostarem. Je tedy logické, že pokud chcete získat opravárenskou kapacitu v Temple Mills, asi půjdete za vedením Eurostaru s návrhem spolupráce.
Nicméně je pravdou, že pokud se Evolyn s Eurostarem nedohodnou, máme prostředky, jak Eurostar k poskytnutí kapacity donutit.
Larkinson dále dodal, že momentálně oba konkurenční dopravci řeší, jaká opravárenská kapacita je vlastně v Temple Mills momentálně k dispozici – a i když je zjevné, že k dohodě o přístupu dopravce Evolyn k zázemí v Temple Mills je zatím ještě docela daleko, tak podle Larkinsona je nutné zajistit, aby případná dohoda byla férovou záležitostí pro všechny zúčastněné.
Konsorcium Mobico a Virgin Group investovalo do rozjezdu nového dopravce 1 miliardu liber šterlinků (cca 30 miliard korun), tato suma však neobsahuje případné pořízení dopravní techniky, kterou by měla být vysokorychlostní železniční jednotka Avelia Euroduplex od výrobce Alstom.

Na serveru YouTube je ke shlédnutí video, jež poskytuje pohled na depo Temple Mills u Leytonu:
Discover more from Dopravní Magazín
Subscribe to get the latest posts sent to your email.