Dopravní Magazín Infrastruktura silniční dopravy Silniční Doprava

Cyklisté se diví: do jednosměrky v protisměru? Úřad tvrdí: cyklisté to tak chtěli

 

Není kontroverznějšího tématu, než je soužití dvou skupin účastníků silničního provozu – cyklistů a automobilistů.

Cyklisté považují automobilisty za arogantní a nebezpečné pitomce, kteří zneužívají své dominance na silničních komunikacích, jsouce bezpečně schováni uvnitř svého plechového miláčka. Automobilisté pak pro změnu označují cyklisty za arogantní a nebezpečné pitomce, jejichž chování na silniční komunikaci je předvídatelné stejně, jako u pětiměsíčního mimina a nedokáží se smířit s nárůstem popularity cykloturistiky, která má za následek mohutný rozmach cyklostezek a cyklopruhů. Bohužel, občas i na těch nejneuvěřitelnějších místech.
A nutno podotknout, že se tento stav “vzájemného uznání” obou skupin zdaleka netýká pouze České republiky.
I ve Velké Británii panuje stav, kdy cyklisté dostávají prostor všude tam, kde lze pruh pro cyklisty obhájit snížením dopravního proudu IAD a občas se setkáme s tvrzením, že cykloturistika je ekologickým přínosem pro široké vrstvy obyvatelstva. Navíc se k takovému argumentu automaticky dodává i jistý vliv na zdraví jedince, který se cykloturistice věnuje.
Jenže jak už to tak v životě bývá, žádná situace není jen “černá”,nebo jen “bílá”. A tak se všichni účastníci silničního provozu začínají čím dál tím častěji setkávat s řešeními, která nejsou v souladu ani s plynulostí silniční dopravy, a v některých konkrétních případech lze s jistotou prohlásit, že ono konkrétní řešení je přímým atentátem na zdravotní stav všech zúčastněných (riziko infarktu – v tom nejlepším případě…):

Opera Snapshot_2018-02-02_095629_www.google.co.uk

A338, Bournemouth, Dorset. Cyklopruh zde omezuje šířku jednoho pruhu rychlostní komunikace a následně kolmo kříží pruh připojovací… Zdroj: Google street view

Snímek z mapy Google velmi přesně zachycuje konkrétní úsek rychlostní komunikace ve městě Bournemouth, na jihozápadě Anglie. V tomto případě se jedná o rychlostní komunikaci A338 s povolenou rychlostí 50 mil/h, což je – převedeno do nám znamé veličiny – 80km/h. Tato komunikace je hlavním silničním tahem ve směru z/do města a je tudíž jasné, že sejedná o komunikaci velmi frekventovanou.
Což ovšem nevadilo konkrétním chorým mozkům, kteří do části této komunikace umístili zhruba 50-ti metrový úsek cyklopruhu, který následně pokračuje tak, že přímo přetíná připojovací pruh k dané rychlostní komunikaci. Jak takové řešení reálně zlepšuje plynulost silniční dopravy a nakolik akcentuje bezpečnost v silničním provozu u všech zúčastněných, ponechám bez komentáře.
A ještě, než pokročím k tématu, které se dnes objevilo na stránkách místního deníku a které mne skutečně rozesmálo, musím zdůraznit, že nevraživost mezi oběma skupinami uživatelů silničních komunikací – tedy mezi cyklisty a automobilisty – dosahuje v našem městě mnohem vyšší úrovně, než je tomu například v Praze.
Nejprve nástin situace, o kterou se jedná. Souběžnou silniční komunikací s již zmíněnou A338 Wessex Way je Holdenhurst road – neméně frekventovaná městská komunikace, která spojuje dvě městské části: Boscombe a Lansdowne. Městská část Lansdowne je součástí městského centra, Boscombe pak částí čistě rezidenční.
Opera Snapshot_2018-02-02_114005_www.google.co.uk
Díky nevyhovující a špatně organizované městské hromadné dopravě je provoz individuální automobilové dopravy velmi vysoký. A pochopitelně, i v těchto městských částech dochází k postupnému “zjevování se” pruhů pro cyklisty. Jeden takový cyklopruh vznikl i na místní komunikaci, Curzon road, která je ve směru k Holdenhurst road jednosměrnou komunikací:
Opera Snapshot_2018-02-02_102034_www.google.co.uk
Že v takovém případě jednosměrný provoz platí i pro cyklisty, je zcelalogické a bez jakékoliv diskuse. Tedy vlastně, ne tak docela bez diskuse. Neboť po úpravě vyústění jednosměrky Curzon road na Holdenhurst road se v onom místě objevilo toto:
imgID144270177

V místě, kde jednosměrná Curzon road vyúsťuje na hlavní Holdenhurst road, se objevil betonový blok, který odděluje cyklisty od automobilové dopravy. K překvapení všech však směřuje přímo do protisměrného provozu. Zdroj: Bournemouth Echo

Za jakým účelem nám asi zůstane navždy utajeno, protože ona komunikace nemá v dané lokalitě žádný zásadní význam: nesměřuje do žádného významnějšího bodu, ani žádné významné body nespojuje. A díky své poloze ani neodvádí automobilovou dopravu z přetížené Holdenhurst road. Ale zase na druhou stranu, zřizování cyklostezek a cyklopruhů je dnes v módě – tak proč ne?
imgID144270310.jpg.gallery

Zdroj: Bournemouth Echo

Není tedy divu, že když jsem skončil s nezvyklou porcí ranního řehotu, dostal jsem se do polohy přesně opačné – tedy do polohy mírného rozčarování. Jak je možné, že někdo naplánoval takový paskvil? A mnohem zásadnější je otázka, jak to, že to někdo vůbec schválil k realizaci? A to navzdory poněkud slabomyslnému argumentu Richarda Pearsona, který je šéfem úseku plánovaní a bezpečnosti městských silničních komunikací? Ten – na dotaz redaktora deníku Bournemouth Echo, jak se něco takového vůbec mohlo stát – bezelstně odpověděl:

Toto řešení bylo realizováno na základě diskuse s místním cyklo-klubem, jehož členové dali najevo, že toto řešení jim plně vyhovuje.

A tady už mi prostě zůstává rozum stát a hlava to opravdu nebere. To, že sem tam občas vidím cyklistu, který za jízdy na kole obsluhuje mobilní telefon, sice nechápu, ale to asi tak vše, co s tím mohu dělat. To, že mnoho cyklistů v uvedeném městě doteď nepochopilo požadavek mít svůj bicykl vybaven řádným osvětlením a proto jezdí “potmě”, taktéž nechápu, ale opět: není nic, co bych s tím mohl dělat. To, že se oba zmíněné nešvary začínají čím dál častěji objevovat i u dětí a mladistvých, je asi velmi alarmující (nebo by alespoň mělo být…), avšak na druhou stranu: nejsem jejich rodič, do jejich výchovy nemám co mluvit, takže…
Pokud však dospělí jedinci, příznivci cykloturistiky, či cyklo-provozu (chcete-li…), dokázali souhlasit s tím,aby se jejich bezbranná, křehká tělíčka zjevovala z ničeho nic tváří v tvář plechové bestii se slaboduchým individuem za volantem (jak motoristy mnohdy láskyplně popisují…), pak je něco opravdu špatně. A rozhodně jsem dalek toho tvrdit, že ono “špatně” je na straně automobilistů.
Zjednodušeně řečeno: v zásadě nemám nic proti cyklistům, ani proti jejich chování na silnicích. Nijak nevybočují z rámce toho, co předvádí mnozí řidiči osobních, či nákladních automobilů v běžném provozu – jen jsou poněkud více na ráně, nemají kolem sebe plechovou krustu a jejich stabilita není řešena prostřednictvím čtyř kol. O to více by se cyklisté měli věnovat tomu, aby povědomí cyklistů o bezpečnosti silničního provozu, bylo na úrovni vyšší, než jen společensky přijatelné. Stejně tak i my, řidiči automobilů, musíme prostě připustit, že cyklisté mají právo na svoji existenci – a naší povinností by mělo být, jim onu existenci nestěžovat, není k tomu žádný důvod.
Jenže co s úřady? Co můžeme dělat v případě, kdy úředníci podlehnou módnímu trendu a začnou projektovat cyklostezky “za každou cenu” – mnohdy zcela nesmyslně? Nevím, co bychom mohli udělat – protesty nepomáhají, vysvětlování už vůbec ne. Asi tedy budeme muset počkat dalších pár desetiletí, než zemře příliš mnoho cyklistů a někomu dojde, že ten stav, onen staus-quo, asi není úplně normální.

 

 
 


Discover more from Dopravní Magazín

Subscribe to get the latest posts sent to your email.

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Discover more from Dopravní Magazín

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading