Kolejová Doprava - Infrastruktura Uncategorized

Box v rukavičkách: Eurostar svoji bitvu o Temple Mills prohrává na body

animace eurostar vs evolyn

Operátor vysokorychlostních železničních spojů Eurostar má problém: dlouho se zdálo, že jedinou opravárenskou základnu pro VRT jednotky BR Class 373 a BR Class 374 uhájí před nástupem konkurence. Bohužel pro Eurostar, britská byrokracie je sice pomalá, ale neuvěřitelně výkonná.

Poté, co se nový zájemce o provozování vysokorychlostních železničních spojů směrem na evropský kontinent – operátor Evolyn – odvolal k ORR (Úřad pro železniční a silniční dopravu) s žádostí o vynucený přístup ke kapacitě provozního depa Temple Mills; nastalo zdánlivé ticho. Ale opravdu pouze zdánlivé.

Hlavně nenápadně!

S britskou byrokracií moc často do přímého styku nepřijdete – funguje sice pomalu, zato však efektivně a spolehlivě; chyb z jejich strany je minimum. A co víc, byrokratická suita “boxuje v rukavičkách” – takže v mnoha případech si ani nestihnete uvědomit, že nejste až zas tak moc daleko od finálního K.O.

Souvislost s Temple Mills a Eurostarem?

Zásadní.

Operátor Eurostar již od okamžiku, kdy nově vzniklý operátor dává najevo zájem vstoupit v rámci Open access přístupu na VRT trať spojující anglický ostrov s evropským kontinentem sveřepě tvrdí, že kapacita v Temple Mills je naplněna na maximum a je nemožné, aby ji využíval další dopravce. Naopak operátor Evolyn poté, co na ORR zaslal svoji žádost k vynucenému přístupu ke kapacitě v depu Temple Mills tvrdí, že Temple Mills kapacitu má (PDF, v anglickém jazyce).

ORR si na základě těchto tvrzení v tichosti najal konzultantskou firmu IPEX, kterou požádal, aby zjistila, jaký je skutečný stav věci. Stalo se – ke zlosti operátora Eurostar.

Je zbytečné na tomto místě vypisovat obsah všech 71 stránek dokumentu – sami se můžete ponořit do detailního popisu stávajícího stavu servisní opravárenské základny Temple Mills (PDF, v anglickém jazyce). Zjednodušeně řečeno: depo Temple Mills má kapacitu dostatečnou k tomu, aby sloužilo jako servisní zázemí i pro případného dalšího operátora.

A není to málo, Antone Pavloviči?

Pomyslné vidle do stávajícího sporu hodil další, nově vniklý operátor – Gemini Trains. Podle prozatím dostupných informací na internetové stránce operátora by budoucí možný provoz vedl z Velké Británie (Ebbsfleet) do Bruselu a Paříže. Pokud by nově vzniklý operátor licenci k provozu nových spojů opravdu obdržel, pak by se jednalo o již třetího dopravce mezi Anglií a Evropou.

A to není vše: ve hře stále zůstává i Virgin Group miliardáře Richarda Bransona, jehož zájmem je oživit zlaté časy dopravce Virgin Trains nabídkou spojení – světe div se – do Paříže a Bruselu.

Tím však vzniká poměrně bizarní situace: na trh vysokorychlostní železniční dopravy mezi Velkou Británií a Evropou se náhle tlačí čtyři operátoři, kteří mají velký zájem uhryznout si kus lukrativního koláče, na kterém doposud hodoval pouze Eurostar. A to vnáší do celého příběhu vcelku zásadní zádrhel:

Kam s nimi?

Opravárenské depo Temple Mills zcela jistě dokáže “ubytovat” dopravní techniku dalšího případného operátora. K čemu však kapacita depa určitě stačit nebude, je požadavek dalších tří operátorů (Evolyn, Gemini Trains a Virgin Trains), kteří budou (a dávají to velmi hlasitě najevo) požadovat přístup k opravárenské kapacitě depa.

Je tedy jasné, že nejsme příliš vzdáleni od okamžiku, kdy regulátor ORR bude muset oznámit, který operátor získá k depu Temple Mills přístup a tím i jistotu budoucí licence k provozu linek na VRT trati HS1 ve směru na evropský kontinent – a bude se jednat pouze o jednoho operátora.

Sečteno a podtrženo, ohledně konkurence na VRT spojení mezi Anglií a Evropou nás čeká ještě spousta legrace!


Discover more from Dopravní Magazín

Subscribe to get the latest posts sent to your email.

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Discover more from Dopravní Magazín

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading