Airbus, Boeing, Embraer, Bombardier a možná Suchoj. To jsou jména nejvýznamnějších současných výrobců civilních dopravních letadel. Zákony aerodynamiky ale nedávají designérům příliš velký prostor pro invenci nebo výstřelky a tak naprostá většina civilních letadel uvedených výrobců si je dnes velmi podobná.
Naštěstí existují letadla, která oko fandy potěší a neznalého minimálně překvapí. Jedním z nich je bílá velryba oblak – jeden z nejneobvyklejších strojů, který dnes brázdí oblohu – Beluga (běluha – bílá velryba). Jde o stroj, který má oficiální označení Airbus A300-600ST (Super Transport), ale pojmenováním “Beluga” je velmi případné, protože toto letadlo skutečně svým tvarem připomíná arktického kytovce stejného jména. Belugy úspěšně slouží od roku 1994 a flotila pěti těchto strojů, která patří evropskému výrobci letadel Airbus, slouží k přepravě dílů nových letadel společnosti z míst jejich výroby (například křídel z Velké Británie nebo ocasních částí ze Španělska) do továren, kde probíhá konečné sestavení letadla. Ty jsou tři – v Toulouse, Hamburgu aTianjinu. Týdně vykonají Belugy více než šedesát letů.
Beluga může bez problémů přepravovat například křídla kteréhokoliv z modelů A340 či sekce trupu A350. S narůstajícím objemem produkce Airbusu, zejména v souvislosti se spuštěním výroby nového typu A350XWB, se však ukázalo, že stávající Belugy postupně přestávají dostačovat, a to jak z hlediska přepravního prostoru, který poskytují, tak z hlediska provozních potřeb.
To je důvodem, proč se Airbus rozhodl investovat do výroby dalších transportních letadel typu Beluga. Vzhledem k tomu, že výroba typu A300 byla již dávno ukončena, budou nové Belugy postaveny na základě typu A330 a budou tak větší než stroje, které jsou v provozu v současné době. To například umožní přepravovat najednou dvě celá křídla typu A350, zatímco dnes je možné přepravovat pouze jedno. Nové Belugy však stále nebudou tak velké, aby mohly přepravovat většinu dílů A380, které se i nadále budou muset přepravovat lodí nebo po silnici.
První z flotily nových Belug bude k dispozici v roce 2020, ale zvláštní a neobvyklý tvar stávajícího typu zůstane (nepochybně k radosti všech spotterů), zachován. Důvodem je to, že oba typy, starý i nový, budou po nějakou dobu provozovány současně a proto je třeba, aby bylo možné zachovat postupy a zejména využívat stávající speciální zařízení používaná při nakládání a vykládání těchto letadel.
Podívejte se na krátký film o historii i současnosti letadla Airbus Beluga:
Discover more from Dopravní Magazín
Subscribe to get the latest posts sent to your email.