Dopravci LCC Dopravní Magazín Letecká Doprava

FlyBe zavádí novou službu – FlyBe shuttle

[vc_row][vc_column width=”1/1″][vc_column_text css_animation=”top-to-bottom”]

Letecká společnost FlyBe, která je ve Velké Británii známa, jako zejména vnitrostátní letecký dopravce, spouští novou službu – FlyBe shuttle.

[/vc_column_text][vc_column_text]Co si pod takovou službou představit? Nic složitého: většina dnes známých leteckých linek v Evropě je v režimu point-to-point, tedy z bodu do bodu, přímé lety. Avšak  ku příkladu v USA jsou velmi oblíbené a využívané tzv. přískoky – tedy lety, kdy na jedné letecké lince je obslouženo více zastávek. Nyní tento styl přískoků zkusí i FlyBe. Uspěje?
FlyBe sice operuje několik zahraničních letů – zejména směrem do Francie, ale známý je i ve vnitrostátní letecké dopravě – FlyBe v poslední finanční zprávě uvedlo, že podíl domácích letů je na úrovni 50%. Stálou klientelu dopravce získal zejména u pravidelné denní linky Southampton – Manchester. Nyní FlyBe zařadilo do svého letového řádu i ony již zmíněné vnitrostátní přískoky: linka bude začínat na ostrově Jersey s první zastávkou v Southamptonu, let pak bude dále pokračovat do Leedsu a z Leedsu do Aberdeenu. Tato linka s přískoky bude dostupná šest dní v týdnu, ráno směrem do Skotska a večer zpět na ostrov Jersey.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”1/1″][vc_gmaps title=”Mapa FlyBe Shuttle linky Jersey – Southampton – Aberdeen” link=”#E-8_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”][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”1/1″][vc_column_text]Otázkou samozřejmě zůstává, zda má “linka s přískokem” šanci na obchodní úspěch – zde si dovolím subjektivní odhad, a hlasuji pro ano. Důvody?
FlyBe ve své poslední finanční zprávě zveřejnil docela překvapivé informace – zatím co v Česko Republice aktuálně řešíme, co s ČSA a kam je dál směrovat, aby alespoň přežily, FlyBe na domácích, tedy vlastně regionálních letech, zvedl zisk na sedadlo na hodnotu £50,35, zatím co náklady na sedadlo se snížily o 3,9% na hodnotu £39,98 (bez nákladů na palivo). I ostatní finanční údaje jsou překvapivé – pokud se tedy bavíme o regionálním dopravci: v účetním roce 2012-2013 byl FlyBe ve ztrátě 1,6 milionu liber před zdaněním, avšak následující účetní rok 2013-2014 ukončil se ziskem 13,8 milionu liber (před zdaněním). Provozní hotovost byla v účetním roce 2012-2013 pouhých 1,6 milionů liber – což je velmi málo. Následující účetní rok však FlyBe vykázal cash-flow v hodnotě 10,5 milionů liber. Obsazenost letadel (tzv. load factor) FlyBe se pak zvýšila o tři a půl procent z 65% na 68,5%.
Je tedy zjevné, že restrukturalizace dopravce FlyBe je – prozatím – na úspěšné cestě. Snižuje náklady, zvyšuje zisk, podařilo se zvýšit obsazenost letadel a firma má solidní hotovost na pokrytí provozních nákladů. Ale zpět k položené otázce, zda může být letecká linka ve formě regionálních “zastávek” úspěšná.
Zde je nutné zmínit, že železniční doprava a autobusová doprava v tomto případě nemohou konkurovat. U železniční dopravy existuje přímý vlakový spoj pouze s dopravcem Cross-Country (patřící pod Virgin trains), v úseku Southampton – Manchester. Jednosměrné jízdné u vlakového spoje pak osciluje mezi £70 a £100 při cestovné době přibližně 5 hodin. Přímé autobusové spojení neexistuje – je nutné přestoupit buď v Birminghamu, nebo Londýně. Tak jako tak se cestovní doba vyšplhá na 8 hodin – přinejmenším, avšak je pravdou, že lze najít levnější jízdné, než v případě vlaku a letadla. FlyBe pak nabízí jednosměrnou letenku do Manchesteru za 74 liber v nejlevnější variantě, ovšem s cestovní dobou 2 hodiny (včetně odbavení) a čtyřmi spoji denně. V tomto konkrétním případě tak regionální letecká linka poráží ostatní konkurenční druhy dopravy bez sebemenších potíží: cena je stejná, ale cestovní doba zásadně kratší.
Je tedy možné, aby regionální letecký dopravce byl dlouhodobě úspěšný? Uvidíme za devět měsíců – to už bude známa finanční zpráva FlyBe za období 2014-2015.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”1/1″][ad id=”57″][/vc_column][/vc_row]


Discover more from Dopravní Magazín

Subscribe to get the latest posts sent to your email.

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Discover more from Dopravní Magazín

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading