Infrastruktura leteckého provozu

ACL nadělovalo sloty pro rok 2021, u letiště Heathrow uspokojilo 88.7% žádostí, ČSA s požadavkem na přidělení slotů neuspěly

ACL (Airport Coordinator Limited) je soukromou společností, která v rámci 46-ti letišť na území Spojeného království koordinuje přidělování slotů (časový úsek pro přílet a odlet konkrétního stroje, vždy v páru) jednotlivým dopravcům, kteří o přidělení slotů projeví zájem.

Pro rok 2021 bylo na ACL doručeno celkem 342 558 žádostí o přidělení slotů na letišti Heathrow, při čemž 299 642 (87.5%) slotů bylo přiděleno celkem, avšak pouze 265 748 (88.7%) slotů bylo rozděleno dle požadavků dopravců.

Podle dat, jež jsou veřejně přístupná, lze dohledat i konkrétní údaje pro celou síť letišť, na kterých ACL spravuje přidělení slotů dopravcům – a rozhodně lze ve výsledku najít zajímavé údaje. Dnes se zaměřím na letiště Londýn Heathrow, kde o přidělení slotů žádaly i České Aerolinie. Ze zveřejněných dat je patrné, že někteří dopravci zcela překvapivě uspěli, a naopak dopravci, u nichž se očekávalo, že alespoň nějaký ten pár slotů uzmou, nakonec vyšli naprázdno.

Například Shenzen Airlines se mohou těšit ze stoprocentní úspěšnosti, dopravce získá všech 310 slotů, o něž požádal. Stejně dobře si vedl i dopravce Air Mauritius, který požádal o přidělení 186-ti slotů a taktéž mu bylo vyhověno. Obě zmíněné společnosti však mohou být mirně zklamány tím, že přidělené sloty nejsou v přesné časové poloze, v jaké je dopravci požadovali – všechny přidělené sloty jsou rozdílné od požadovaných časů v řádech minut (15-20 minut u Air Mauritius, 120 minut u Shenzen Airlines).

Někteří dopravci budou z výsledků ACL pravděpodobně zklamáni – jako například dopravce Air Baltic. Tento si požádal o přidělení celkem 1302 slotů na letišti Heathrow, bohužel mu nebyl přidělen ani jeden pár. Stejného zklamání se dočkali i u China Airlines (požadavek 310 slotů, přiděleno 0), u ČSA (požadavek 434 slotů, přiděleno 0), easyJetu (požadavek 3038 slotů, přiděleno 0), nebo Logan Air (požadavek 4278 slotů, přiděleno 0).

To naopak dopravci American Airlines a Lufthansa si mohou od spokojenosti mnout ruce: nejen, že získali požadovaný počet slotů, navíc jim byly přiděleny přesně v požadovaných časech.

Avšak data, jež ACL pro Heathrow zveřejnil, ukrývají i jiné, mnohem zajímavější údaje. Z obrázku je patrné, že na letišti Heathrow se oproti letošnímu roku poměrně zásadně navýšil počet příletů v nočních hodinách – což je překvapivé zjištění.

Tabulka změn příletů na LHR, zdroj ACL

Neméně zajímavým je pak i graf, který ukazuje, jaký podíl na počtu míst pro cestující je pro rok 2021 předpokládán (přílety – odlety) u konkrétní řady dopravní techniky. A jakkoliv jsem očekával, že nejvyšší počet míst ve vztahu k předpokládanému počtu přepravených cestujících budou mít stroje Boeing řady 737, 777 a 787, není tomu tak: nejvíce míst ve vztahu k přepraveným cestujícím by měly zajistit stroje od výrobce Airbus, konkrétně řady 320, 319 a 320NEO. Zajímavé…

Ze zveřejněných dat je také zřejmé, že ani letos se na letišti Heathrow zajímavých dopravců nedočkáme: JetBlue žádné sloty neobdržel, proto bude muset vzít “za vděk” lety na Gatwick a Stansted. Stejně tak i již zmíněné České aerolinie – jejich momentálně jediný slot je asi na delší dobu tím posledním.

A jako tradičně, na závěr video. V něm je popsáno nejen to, jak vzniká zpoždění letů, ale i to, jak se přidělují sloty:


Discover more from Dopravní Magazín

Subscribe to get the latest posts sent to your email.

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Discover more from Dopravní Magazín

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading