Bílá kniha dopravy ČR

Dopravní politika státu 2014 – 2020 , díl I.

Dopravní politika státu 2014- 2020: dává tento dokument nějaký smysl?

To je zásadní otázka. V současné době asi neexistuje v Evropské Unii vláda, která by měla přesně definovanou dopravní politiku.

Některé ze zemí EU se striktně orientují na podporu výstavby VRT, případně masivně investují do rozvoje stávající železniční sítě – to lze vidět například v Belgii. Jiné pro změnu masivně investují do výstavby a údržby silniční a dálniční sítě, zatím co železniční síť skomírá a železniční doprava je omezována na přípustné minimum. Jak je na tom z hlediska výhledu do budoucnosti dopravní politika ČR?

Rozhodl jsem se proto postupně zveřejňovat jednotlivé kousky dokumentu, který byl schválen vládou ČR a jehož název je honosný: Dopravní politika státu 2014 – 2020. Pod danou citaci pak připojím komentář. Soudím, že v jednotlivých, “rozporcovaných” úryvcích pak lépe vyniknou nepřesnosti a občasné nelogičnosti. Je také možné, že v některých částích budu souhlasit s vládním dokumentem.

Jste připraveni? Dobrá, začínáme!

DPS 2014 – 2020, Návrhová část, kapitola 1. – Střednědobá a dlouhodobá vize

Základní principy nové Dopravní politiky se od předchozí Dopravní politiky nemění – Dopravní politika deklaruje to, co stát a jeho exekutiva v oblasti dopravy musí učinit (mezinárodní vazby, smlouvy), učinit chce (bezpečnost, udržitelný rozvoj, ekonomika, životní prostředí, veřejné zdraví) a učinit může (finanční a prostorové aspekty). Základní témata, kterými se Dopravní politika v rámci dosažení svých cílů především zabývá a která v podstatné míře zůstávají v platnosti i pro následující období, jsou: o harmonizace podmínek na přepravním trhu, o modernizace, rozvoj a oživení železniční a vodní dopravy, o zlepšení kvality silniční dopravy,

  •  omezení vlivů dopravy na životní prostředí a veřejné zdraví, o provozní a technická interoperabilita evropského železničního systému, o rozvoj transevropské dopravní sítě, o zvýšení bezpečnosti dopravy, o výkonové zpoplatnění dopravy,
  • práva a povinnosti uživatelů dopravních služeb, o podpora multimodálních přepravních systémů,
  • rozvoj městské, příměstské a regionální hromadné dopravy v rámci IDS, o zaměření výzkumu na bezpečnou, provozně spolehlivou a environmentálně šetrnou dopravu,
  • využití nejmodernějších dostupných technologií a globálních navigačních družicových systémů (GNSS),
  • snižování energetické náročnosti sektoru doprava a zejména její závislosti na uhlovodíkových palivech.

Viděno okem nekritickým, lze s takto položeným plánem i souhlasit – jakkoliv se mi zdá, že se v jisté části této kapitoly zjevil duch prezidenta Miloše Zemana a jeho touha pozvednout vodní dopravu na vyšší úroveň. S ostatními body lze v podstatě souhlasit a nevidím sebemenší důvod ke kritice – body jsou jasné a srozumitelné.

DPS 2014 – 2020, Návrhová část, kapitola 2. – Východiska

Úvodní část kapitoly je sestavena tradičním “úřednickým” jazykem – možná proto lze v textu najít části hodné kritického pohledu:

Liberalizace trhu železniční dopravy v posledních létech významně pokročila do praxe a přinesla řadu nových poznatků, které je potřebné řešit. Jde například o narovnání tržních podmínek zavedením ekonomicky správné úhrady za použití dopravní cesty, spotřebované elektrické energie a staničních služeb. Konkurence ze strany zahraničních dopravců je ale stále minimální.

Tento odstavec a tvrzení vlády v něm obsažená, považuji za výsměch vůči všem cestujícím, kteří dávají přednost železniční osobní dopravě. Je neuvěřitelné, s jakou laxností dokáže úředník tvrdit cestující veřejnosti, že liberalizace na trhu železniční dopravy významně pokročila – je to míněno ironicky? Nebo se jedná o laciný a hloupý vtip? Pokud si vláda ČR neuvědomuje tristní stav věci a fakta z toho vyplývající, pak je to Ministerstvo dopravy ČR – tedy vládní instituce – kdo úmyslně zpomaluje, případně ruší výběrová řízení na provozovatele osobní železniční dopravy v ČR.

Samostatnou kritiku si pak zaslouží záměr citace “narovnání tržních podmínek zavedením ekonomicky správné úhrady za použití dopravní cesty, spotřebované elektrické energie a staničních služeb” – s tím by se dalo i souhlasit, nebýt faktu, že doposud nemáme v ČR žádného “správce” železniční dopravy, který by – jakožto nezávislý politický subjekt – dozoroval veškeré dění na železnici, včetně diskutovaného “ošlapného” u těch železničních budov, které jsou stále v majetku ČD a.s., nebo povinnosti uznávat jízdní doklady různými dopravci.

Při vědomí toho, že žádný takový “správce” ještě ustanoven nebyl, netuším, jakým zázrakem chce stát, potažmu vláda, postupovat v řešení nastíněných problémů (a mnohých dalších, jež zde zmíněny nejsou) oproti dobám minulým. Změnilo se snad něco zásadního, co bylo laickou i odbornou veřejností přehlédnuto, ve smyslu “do teď to nešlo, ale teď už to půjde”?

A bohužel, toto není jediný rozpor v tomto politickém manifestu – další příklady budou následovat.
 


Discover more from Dopravní Magazín

Subscribe to get the latest posts sent to your email.

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Discover more from Dopravní Magazín

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading