Dopravci LC Dopravci LCC Dopravní Magazín Letecká Doprava

BA, LH, AF/KLM, FR a EZY. Co mají společného?

Odpověď je poněkud rafinovanější, než by se na první pohled mohlo zdát.

Za normálních okolností by bylo asi dosti obtížné vidět šéfy uvedených aerolinek, jaksedí u jednoho stolu, domlouvajíc se na jakési společné strategii. Představa je značně utopická již jen díky faktu, že Ryanair (FR) a easyJet (EZY) jsou ve škatulce nízkonákladových leteckých dopravců, zatím co British Airways (BA), Air France/KLM (AF) a Lufthansa (LH) jsou zařazeni do škatulky tzv. Legacy carrier. A je známým faktem, že klasičtí dopravci ty nízkonákladové příliš nemusí. Takže co se tedy stalo?
Britský denník The Telegraph minulý týden upozornil na setkání šéfů uvedených aerolinek v souvislosti s jejich snahou vytvořit uskupení s pracovním označením “Evropské Aerolinky”, jejíž cílem by byl společný boj…
…proti výši letištních poplatků. A teď už ona hádanka začíná dávat poměrně jasný smysl. I proto Michael O’Leary (Ryanair), Willie Walsh (IAG – vlastník BA), šéfka easyJet Carolyn McCall, Carsten Spohr za Lufthansu a Alexandre de Juniac za Air France/KLM společnými ústy dali jasně najevo, jakým směrem se bude ubírat jejich společenství.
Letištní poplatky tvoří nezanedbatelnou část v ceně letenky, kterou si cestující kupuje. A právě například dopravce Ryanair je všeobecně znám svojí agresivní vyjednávací politikou vůči letištním poplatkům – pokud správce letiště nenabídne zajímavou (pokud ne nulovou, tak alespoň co nejnižší…) úroveň poplatků, jež jsou společnosti Ryanair správou letiště účtovány, pak je obvykle reakce Ryanairu velmi rychlá: linka na dané letiště končí. Běžně se tak stává, že právě letištní poplatky vůči společnosti Ryanair jsou dotovány exekutivou daného regionu.
Avšak vraťme se zpět k nově utvořené koalici. Důvodem vzniku je neustále zvyšování letištních poplatků – šéfové zmíněných aerolinek tvrdí, že zatímco cena letenek se v poslední dekádě zvýšila pouze o dvacet procent, cena letištních poplatků se zvýšila o osmdesát procent – a to je nárůst, který se Bohům leteckých společností příliš nelíbí.
Což je poměrně zvláštní strategie, kterou si dovolím přirovnat k našemu českému přísloví “zloděj křičí: chyťte zloděje”. Co mne k tomu vede? Třeba fakt, že například zmíněná Lufthansa stále aplikuje tzv. palivový příplatek k dálkovým letům z Japonska – což je opravdu zvláštní, v době, kdy se cena ropy drží na historickém minimu za posledních 10 let. A co více: podle zdroje, který se pohybuje v oblasti letecké dopravy a nepřeje si být jmenován, došlo k tomu, že většina evropských leteckých společností skutečně palivové příplatky v Listopadu loňského roku zrušila, nicméně obratem byly upraveny ceny letenek, které byly navýšeny přesně o částku, jejíž výše odpovídá palivovému příplatku (na cestujícího a segment).
Takže samozřejmě dokáži pochopit, že argument leteckých dopravců má svoji logiku a jejich snahu “boje za nižší letištní poplatky” vcelku chápu. Zásadní otázkou pak zůstává, zda by v případě snížení oněch poplatků došlo zároveň i k adekvátnímu snížení ceny letenek. A zde už bych na letecké dopravce nevsadil “ani pětník”.


Discover more from Dopravní Magazín

Subscribe to get the latest posts sent to your email.

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Discover more from Dopravní Magazín

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading