Dopravní Magazín Infrastruktura leteckého provozu Kolejová Doprava Letecká Doprava Železniční doprava Železniční doprava osobní

Země plná překvapení

Po delší odmlce jsem se dostal k emailům, jež obsahují rešerže různých zajímavostí ze světa dopravy v ČR i zahraničí, a nestačil jsem se divit.
Zjistil jsem totiž, že na rozdíl od zemí v západní Evropě, kde doprava v jejím globálním pojetí tak nějak funguje, se v České Republice pohybujeme soustavně od jednoho paradoxu k druhému.
První listopadová neděle vnesla do mé duše klid a mír. Prostřednictvím publicistického pořadu “Otázky Václava Moravce” jsem byl totiž ministrem dopravy Ťokem ujištěn, že za prvé: prodej zbylého nemovitého majetku Českých Drah a.s. je stále v plánu (což už nějaké ty roky víme) a ministerstvo dopravy stále věří tomu (…již nekolik let), že se někdy v budoucnosti podaří tento proces dovést ke zdárnému konci. Samozřejmě jsem nepředpokládal, že by Václav Moravec prozřel a začal ministru dopravy klást irelevantní dotazy typu “kdy bude zřízen “úřad pro železniční dopravu”, který by mohl (a měl) do segmentu železniční dopravy přinést jasně definovaná “pravidla hry” v liberalizovaném prostředí železniční dopravy, či kdy začne ministerstvo dopravy o VRT uvažovat v intencích rozumného a proveditelného projektu. Díky tomu se ona nedělní debata nesla v poměrně klidném, “mírovém” duchu a psyché občanů naší země nedošla újmy.
U pořadu OVM ještě zůstanu krátkým konstatováním, že co se dálničního mýta týče, netřeba propadat panice, neboť dle ministra Ťoka se tendr na provoz mýtného systému podaří dokončit v termínu. A pokud ne, tak prostě stát přijde o pár miliard korun.
Což pravděpodobně není nijak zásadní problém – na rozdíl od kauzy “Jízdní řády ČD”, která zahýbala naším “dopravním rybníkem” v uplynulých dvou týdnech. Nejsem si úplně jistý, zda jsem pochopil správně pointu hysterické reakce, jež se objevila na jednom z železničních magazínů. Čím si naopak jistý jsem, je údiv nad skutečností, že lidé, kteří na rozdíl od ministerských úředníků železniční dopravě rozumí; nejsou schopni pochopit rozdíl mezi tištěným vydáním jízdího řádu správcem infrastruktury – tedy SŽDC a jízdním řádem, vydaným konkrétním dopravcem, ČD a.s.. Snad kolegům z onoho média pomůže – k pochopení onoho rozdílu – vyjádření tiskového odboru ČD a.s.:

V letošním roce není poprvé vydán železniční úřední jízdní řád České republiky tiskem. Vydání úředního jízdního řádu dosud zajišťovala SŽDC, která má nyní úřední jízdní řád publikovaný v souladu se zákonem na svých webových stránkách. Za této situace se rozhodly samotné České dráhy jako jeden z dopravců vydat svůj vlastní jízdní řád spojů Českých drah, a.s. Nejedná se tedy o úřední jízdní řád České republiky. Protože se jedná o jízdní řád naší společnosti, tedy jednoho z dopravců, obsahuje spoje naší společnosti a kooperujících železničních podniků, kteří provozují službu ve veřejném zájmu.
S pozdravem  Mgr. Petr Šťáhlavský GŘ KPP | 1. oddělení tiskové

V ruchu dopravy pak více méně zanikla zpráva, že ministr Ťok uvažuje o přímém zadání dopravní zakázky na provoz železniční osobní dopravy na trati Most – Plzeň, a to dopravci GW Train Regio. Což je docela zajímavá zpráva, která by nás měla vést k přímé otázce – tedy pokud je možné využít takového postupu v případě této trati, proč to nebylo možné v případě výběrového řízení na provoz osobní železniční dopravy na trati Brno – Olomouc? Nebo je snad “péče řádného hospodáře”, což je termín, jímž ministr Ťok svůj úmysl vysvětluje; omezen čistě na severozápad naší země?
Poslední pohled na nedávné dění v dopravní rovině, je zveřejnění vítězné studie architektonického návrhu na komplexní rekonstrukci letiště Praha – Ruzyně. Vítězství bylo přisouzeno architektonickému studiu RALA, a popravdě řečeno, vůbec to nevypadá špatně. To, že většina prostoru před terminálem 1 se zcela změní a většinová plocha bude věnována cestujícím a nikoliv automobilům, je zajímavá. Stesky pravidelných cestujících, že autobusové zastávky budou příliš daleko, mne nechávají zcela klidným, neboť i na některých známějších a frekventovanějších letištích ve světě, nejsou autobusové zastávky “hned za dveřmi”. Obávám se jen toho, že v průběhu realizace dojde k několika “změnám”, jejichž výsledkem by mohl být projekt odlišný od onoho původního.


Discover more from Dopravní Magazín

Subscribe to get the latest posts sent to your email.

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Discover more from Dopravní Magazín

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading