Dopravní Magazín Silniční Doprava Silniční Doprava Autobusová

Slovensko, Česko a nakonec i Británie: Corbyn navrhuje zavést autobusy zdarma pro cestující do věku 25-ti let

Svět se zbláznil – a my s ním. Poznáváte zlidovělé rčení – o němž sice netuším, kde se vzalo, zato však soudím, že zcela přesně vystihuje současné snahy různých vlád v různých zemích ke slevám pro různé skupiny obyvatelstva?

jeremy-corbyn-755x566
Dalším politikem, který navrhuje zavést autobusovou dopravu zdarma pro všechny cestující do věku 25-ti let, je Jeremy Corbyn, předseda britské Labour Party. Na rozdíl od českých a slovenských politiků však Corbyn přímo navrhuje, aby takové řešení bylo hrazeno plně z příjmů silniční daně, která je ve Velké Británii povinná pro všechna motorová vozidla. A nejedná se o nijak malou částku, současná vláda premiérky Terezy May předpokládá příjem ze silniční daně ve výši 6,7 bilionů liber do roku 2021. Jedná se tedy o částku nikoliv malou a není nijak překvapivé, že se politici budou snažit s této částky ukrojit co největší část ve snaze se zviditelnit – i když rozpočtové určení příjmů ze silniční daně je jasně definované: výstavba silniční dopravní infrastruktury.
A stejně tak, jako v ČR a SR se ozývají hlasy, že doprava zdarma pro určité kategorie občanů je pouze populistický krok politiků, sloužící k jejich zviditelnění; i v Británii jsme nemuseli na reakce dlouho čekat: výkonný ředitel think-tanku Taxpayer’s Alliance, John O’Connell se ještě toho dne nechal slyšet, že se Jeremy Corbyn snaží získat další možné voliče před budoucími volbami:

Stejně jako jejich „závazek“ zrušit školné,  jde v tomto případě o další převod bohatství od tvrdě pracujících daňových poplatníků k mladým voličům střední třídy. Autobusové dotace již nyní dosahují řádu miliard liber, což zatěžuje každou domácnost částkou 80 liber ročně. Proč by měli 25-letí daňoví poplatníci o minimální mzdě, dotovat budoucí 24-leté bankéře na jejich cestách po londýnském City?

řekl O’Connell pro The Telegraph. Pravda, ne že by tvrzení O’Connella nebylo zavádějící a populistické – ale tak už se v politic hraje, na krásu, čest a styl není čas. Jako další se vyjádřil i jeden z náměstků DfT (ministerstva dopravy), Nusrat Ghani, která má autobusovou dopravu ve své dikci:

Labour Party v posledních volbách slíbila, že za studenty zaplatí jejich půjčky za školné. Pak tatáž strana potichu přiznala, že to nepůjde, neboť by to bylo časově i finančně příliš náročné. A nyní je tu opět další z mnoha „prázdných“ slibů…

Corbyn se slovním narážkám a útokům bránil velmi podobně, jako jeho kolegové z českého a slovenského parlamentu:

Nejde nám o nic jiného, než abychom umožnili mladé generaci přístup ke snadnějšímu cestování za prací, studiem i přáteli.

Z celé této situace plyne jedno varování: pokud Labour Party s Jeremy Corbynem v příštích parlamentních volbách zvítězí, pak se lidé ve Velké Británii mohou těšit nejen na znárodňování strategických podniků jak za dob hluboké komunistické totalitní vlády. Ne. Dočkáme se i toho, že se všichni daňoví poplatníci složíme na to, aby studenti mohli zdarma cestovat – zatím jen v londýnských autobusech.
A co vše by mohlo přijít poté, si raději ani nepředstavovat.


Discover more from Dopravní Magazín

Subscribe to get the latest posts sent to your email.

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Discover more from Dopravní Magazín

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading