Zatímco zámořský rival Airbusu, výrobce dopravní techniky Boeing, zápasí se stávkou zaměstnanců v produkčním závodě Renton (výroba řady 737); Airbus Industries finišuje s předávací procedurou nového dopravního stroje A321XLR dopravci Iberia. Předávací let se uskuteční 30. Října 2024.
A nenechme se mýlit, dodávka Airbusu A321-XLR může mít dlouhodobém horizontu důležitý odkaz: Airbus A321-XLR je dopravním letadlem, jehož dolet je cca 8700 km bez nutnosti mezipřistání za účelem dotankování paliva – a to je zcela zásadní pro provoz linek na dálkových leteckých linkách.


Doposud totiž bylo nutné k takto dlouhým trasám využívat dopravní letadla z kategorie „wide-body“, například Boeing B787 nebo Airbus A350. A do tohoto segmentu dálkových linek nyní přichází Airbus se svým modelem A321-XLR. Dopravce, který obsluhuje dálkové lety například z Bostonu do Madridu bude moci využít menšího a tudíž úspornějšího dopravního letadla v případech, kdy je jasné, že nebude naplněna kapacita většího stroje, třeba již zmíněného Boeingu B787.

Není proto divu, že se k objednávkám na model XLR upsali i dopravci, kteří za normálních okolností po větších letadlech s takovým doletem zrovna moc netouží, neboť by nedokázali na svých linkách takový typ letadla efektivně využít. Jenže s modelem XLR se i těmto dopravcům otevírají nové možnosti, kam až lze doletět – a proto si například nízkonákladový dopravce Wizzair objednal hned 20 kusů Airbusu A321XLR, s nimiž hodlá létat například z Londýna do Džiddy.

A tak zatím co se výrobce Boeing utápí v dlouhodobých potížích, způsobených dvěma fatálními nehodami letadel Boeing B737-MAX a incidentem téhož typu letadla na letu dopravce Alaska Airlines, Airbus se možná vydal na cestu převahy v dodávkách letecké dopravní techniky. Bude velmi zajímavé sledovat, jak se tento souboj dvou výrobců bude vyvíjet dál.
Discover more from Dopravní Magazín
Subscribe to get the latest posts sent to your email.