K tragické nehodě dopravního letadla Airbus A350 s fatálními následky došlo dnes ráno našeho času (ve večerních hodinách času JST) na letišti Tokyo Haneda.
K nehodě došlo během přistávacího manévru v čase 17:47 JST, kdy se dopravní letadlo společnosti Japan Airlines typu Airbus A350-900 (JA13XJ) po dosednutí na ranvej 34R střetlo s jiným dopravním letadlem, De Havilland Canada DH8 (JA722A – jedná se o neveřejnou registraci, záznam o dopravním stroji nelze ověřit) japonské pobřežní hlídky. Obě letadla po střetu začala hořet.

Podle zatím dostupných informací je zřejmý pouze ten fakt, že na ranveji se v okamžiku nehody nacházely oba dva dopravní stroje a není známo, z jakého důvodu k takové situaci došlo. Z dosavadního šetření je zatím známo, že Airbus po srážce pokračoval v pohybu po ranveji dalších 1700 metrů, než došlo k úplnému zastavení.
Na palubě Airbusu A350 bylo vedeno 367 cestujících a 12 členů posádky, na palubě DH-8 bylo celkem 6 osob. Z havarovaného Airbusu se podařilo evakuovat všech 379 osob, z nichž (zatím) neuvedený počet byl ošetřen se zraněními, jež neohrozila jejich život. V případě dopravního stroje DH-8 je situace bohužel tragická – podle posledních dostupných zpráv přežila pouze jedna osoba, která však utrpěla velmi vážná zranění. Oba dopravní stroje byly vlivem požáru zcela zničeny.
Ranvej 34R, na níž došlo k této tragické nehodě, zůstává až do odvolání uzavřena pro provoz.
Podle seznamu odletů je zjevné, že dopravce Japan Airlines, jíž patří při nehodě zničený Airbus, většinu svých odletů z letiště Tokyo – Haneda zrušil. Zda se jedná o příčinnou souvislost s uvedenou nehodou, nelze s určitostí říci.
Dnešní událost je po dlouhé době dopravní nehodou s fatálními následky – k poslednímu incidentu dopravce JAL došlo v roce 1985, kdy Boeing B747SR ztratil hydraulickou kapalinu a následně se vzhledem ke ztrátě ovladatelnosti hydraulických systémů zřítil na úbočí hory Mount Takamagahara.
Stejně tak závažná je dnešní nehoda i pro letiště Haneda, které má velmi dobré bezpečnostní záznamy – k poslednímu incidentu (bez fatálních následků…) zde došlo v roce 2016, kdy byl při startu letu 2708 dopravce Korean Air nahlášen požár motoru.
Zároveň se jedná o první nehodu s fatálními následky, evidovanou pro dopravní letadlo Airbus A35X od roku 2015 – tedy od doby, kdy byl Airbus A35X uveden do provozu.
Další vývoj ve vyšetřování této tragické události budu i nadále sledovat.
Discover more from Dopravní Magazín
Subscribe to get the latest posts sent to your email.