Infrastruktura leteckého provozu

164 metrů? Ne, přes to nejede vlak. Tedy, neletí letadlo.

Na jedné straně je správa letiště Southampton, která požádala místní úřady o povolení prodloužit ranvej o 164 metrů. Na straně druhé pak skupina odpůrců prodloužení, kteří argumentují nárůstem hladiny hluku.

Začněme popisem reálií.

Letiště Southampton leží na jihu Anglie a má status letiště mezinárodního – tedy s možností odbavovat přílety a odlety na mezinárodních spojích. Jenže je v tom háček. Zatím co rozměr ranveje na šířku (37m) vyhovuje předpisům odbavit na příletu či odletu dopravní letadla až do velikosti A320/B737; délka ranveje, která je momentálně 1723 metrů dlouhá, vyhovuje pouze pro nižší kategorie dopravních strojů – například ATR42, Dash Q8, Embraer 170, BAe 146… Aby mohlo letiště obsluhovat i letadla typu A320/B737, musela by být ranvej rozšířena. O minimálně vyžadovaných 164 metrů. A to je opravdu problém.

Na jedné straně je správa letiště (AGS Airports – Southampton, Aberdeen, Glasgow), který zcela logicky argumentuje tím, že prodloužení ranveje by umožnilo nabídnout kapacity letiště i těm dopravcům, jejichž flotila sestává zejména z letadel Airbus A320 a Boeing B737. Tedy příležitost pro správu letiště oslovit například dopravce Ryanair, British Airways, easyJet. Tedy více turistů ve městě, více pracovních příležitostí a – vyšší hluk.

Vyšší hluk a nárůst silničního provozu v okolí letiště je pak hlavním argumentem odpůrců rozšíření ranveje, kteří jsou sdruženi v občanské iniciativě AXO (Airport eXpansion Opposition). Členové iniciativy argumentují jednak nutností přihlížet k udržitelnosti životního prostředí a jednak k faktu, že nárůst letecké a silniční dopravy v regionu by znamenal nejen vyšší hladinu hluku, ale i zvýšení emisí CO2. Mírně vtipným faktem je skutečnost, že mezi odpůrce rozšíření ranveje patří i provozovatel letiště v Bournemouth, ježto je od letiště v Southamptonu vzdáleno pouhých 50 kilometrů.

A jak už to tak bývá, argumenty obou znesvářených stran jsou logické, podložené fakty. A obě strany vylučují jakoukoliv možný kompromis – prostě ono klasické “buď a nebo”.

Včerejší projednávání návrhu na rozšíření ranveje, které probíhalo na půdě městského úřadu Eastleigh – kam letiště územně spadá – nepřineslo rozuzlení. Po dlouhých 14ti hodinách, během nichž skládali své argumenty zástupci a příznivci obou znesvářených stran, bylo jednání krátce před půlnocí přerušeno, a bude pokračovat dnes odpoledne.

164 metrů.


Discover more from Dopravní Magazín

Subscribe to get the latest posts sent to your email.

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Discover more from Dopravní Magazín

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading