Dopravci LCC Letecká Doprava

Čas se naplnil: dopravce Flybe je v konkurzním řízení

Dnešní ráno bude nepříjemné pro všechny cestující, kteří měli rezervaci na některý z letů dopravce Flybe.

Konsorcium firem Virgin Atlantic, Stobart Aviation and Cyrus Capital Partners došlo k rozhodnutí, že agónii dopravce již nelze dále prodlužovat a proto včera, 4. Března, podalo návrh na vyhlášení konkurzního řízení vůči Flybe.

Konkurzní řízení, v němž se dopravce ocitl, však ještě neznamená úplný konec – stále ještě existovala trocha naděje, že management společnosti “zajistí zázrak” a Flybe přežije. Ona naděje však vzala za své v okamžiku, kdy agentura CAA vydala tiskovou zprávu, v níž oznamuje, že Flybe přestává s okamžitou platností provozovat lety operované pod jejich značkou.

Situace, v níž se dopravce Flybe ocitl, je dána souběhem několika nepříznivých faktorů, které Flybe doprovázeli v posledních měsících. V závěru loňského roku čelil dopravce nedostatku provozního kapitálu, nic méně stále existovala naděje na jeho záchranu. Stačilo pouze naplnit firemní pokladnu částkou v přibližné výši 100 milionů liber. A jakkoliv je to díky struktuře vlastníků divné, pokladna zůstala prázdná.

Na několik okamžiků byl ve hře i “odpustek” APD – Airport Passenger Duty, o jehož dočasném odpuštění ve prospěch dopravce jednala v loni v Listopadu britská vláda, nic méně k realizaci dočasného odpouštění poplatku nedošlo.

Dalším “zásekem” do firemních financí dopravce byl pokles dopravních výkonů o 50% – jak uvedl portál ITV. No a zřejmě poslední kapkou, která ukončila agónii nejznámějšího regionálního dopravce ve Velké Británii, je rozsah šíření viru Covid-19 – ten se prostřednictvím rušení rezervací a rušení jednotlivých letů do rizikových oblastí postaral o ono pomyslné závěrečné “finále”.

A zatím co provozovatelé letišť, jako je Manchester, Belfast, Edinburgh upadnou na pár okamžiků do lítostivé nálady (přeci jen Flybe je Flybe, a jejich “Dášeny” De Havilland D8 byly prostě nedílnou součástí koloritu regionálních letů…), na letišti v Southamptonu mohou rovnou vyvěsit černé vlajky – Flybe byl totiž se svými 96% absolutním “domácím” dopravcem, co se odletů a příletů týče. A zatím není jasné, jak nahradit výpadek tak zásadního dopravce.

Letecká společnost Flybe, původně Jersey European Airways, byla založena v roce 1979 sloučením dopravců Intra Airways a Express Air Services. Flybe lze označit za největšího a nejúspěšnějšího britského regionálního dopravce.

Ve flotile strojů se u Flybe vystřídaly stroje, s nimiž se proletět patřilo k “povinnosti” fanoušků letecké dopravní techniky: Bae 146, Dash Q8, Embraer 175/195, v ranných počátcích let osmdesátých bylo možné cestovat i v dnes již raritním Douglas DC-3.


Discover more from Dopravní Magazín

Subscribe to get the latest posts sent to your email.

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Discover more from Dopravní Magazín

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading