Dopravní Magazín Infrastruktura leteckého provozu Letecká Doprava

Podivné zprávy o de-icing proceduře na letišti Brindisi

Možná jste se s tím také setkali: čtete zprávy, prohlížíte Facebook a Twitter a u některých zpráv si prostě nejste jisti, zda se jedná o vtip, či vážně myšlenou zprávu. A přesně o pochybách je tato aktualita.

Hned na začátku je nutno zmínit jedno: deník The Independent považuji za poměrně spolehlivý, mimo bulvární hřiště patřící značku s tradicí. Nic méně, tuto aktualitu z jejich stránek jsem četl s mírným úžasem a poměrně silným pocitem z publikované “fake news” – protože nevěřím tomu, že by si jakékoliv letiště na světě dovolilo změnit proceduru odmrazování letadla (tzv. de-icing proceduru) popsaným způsobem a hlavně – nenašel jsem odkaz na původní zdroj (tedy veřejný příspěvek na Facebooku od dotyčné osoby), což je v případě The Independent docela zvláštní. O co jde?

The Independent ve svém článku tvrdí, že Mauro D’Attis, italský politik, zveřejnil na Facebooku video, z něhož je patrné toto: na letištní ploše letiště (Brindisi – Aeroporto del Salento, IATA BDS), je vidět letadlo dopravce Ryanair. K jeho křídlu jsou přistavené nástupní schůdky, na jejichž horní plošině stojí pár zaměstnanců pozemní služby letiště. Ke schůdkům následně přichází jiný pracovník pozemní služby s kbelíkem v ruce, vystoupá do poloviny schůdků, kbelík předá jinému pracovníkovi a vyfasuje kbelík jiný, prázdný. Druhý pracovník na oněch schůdkách předá převzatý kbelík třetímu pracovníkovi a ten chrstne obsah kbelíku na plochu křídla letadla. D’Attis prý údajně video zveřejnil na svém Facebook profilu s dovětkem “Ostuda!” a dále uvedl, že se údajně jednalo o de-icing proceduru, neboli, že se jednalo o proces, během kterého projde letadlo kompletním očištěním od námrazy a sněhové pokrývky. Taková procedura vypadá například takto:

Z videa je patrné, že celá procedura je sofistikovaným postupem, během něhož je z trupu letadla s pomocí speciální chemikálie odstraněn nežádoucí nános případného ledu a sněhu. Tento přesný postup je velmi důležitý. Pokud by pozemní personál letiště neodstranil z trupu letadla sníh, či případný led, mohlo by dojít k závažným problémům při vzletovém manévru letadla, při kterém může letadlo “ztratit” vztlak na křídlech a zřítit se k zemi. Následky takové nehody mohou být fatální.

A nyní ono video, s nímž se údajně na Facebooku vytasil dotyčný politik:

Také máte pochyby, o co vlastně jde? Nedivím se. Ale jsem si jistý tím, že se určitě nejednalo o de-icing proceduru, jak se veřejnosti snažil namluvit Mario D’Attis. A k tomu mne vede několik důvodů:

Za prvé, nedokáži si představit, že by posádka jakéhokoliv letadla souhlasila s tím, aby byl de-icing proveden takovým způsobem – naopak jsem si jistý, že by posádka trvala na zopakování procedury řádným a předepsaným způsobem. Za druhé, pevně věřím tomu, že by žádná pozemní služba na jakémkoliv letišti nedovolila, aby se “ono cosi”, co vidíme na videu, vydávalo za de-icing proceduru.

A teď se celý příběh malinko zkomplikuje.

Podle tvrzení The Independent je zdrojem celého příběhu bulvární deník The Sun, podle jehož článku se skutečně jednalo o postup odmrazení malého kousku námrazy na malé ploše křídla. The Sun ve článku dodal, že podle pozemního personálu byl kapitán letadla, které bylo na odletu z Brindisi na britské letiště Stansted, s procedurou předem seznámen a souhlasil s ní. Stejně tak The Sun tvrdí, že údajně existuje postup, kdy lze použít horkou vodu o teplotě 60 stupňů k odstranění malých ploch s námrazou, či sněhem a že se jedná o bezpečnou proceduru a jako zdroj této informace uvádí správu letiště Brindisi.

Takže, o čem to celé je?

Těžko říci. V každém případě, video skutečně existuje a pravděpodobně bylo veřejně na profilu dotyčného politika – konec konců důkazem je to, že video je zde, v tomto článku, k “nalinkování” videa jsem použil jednu utilitu, která umožňuje “vytáhnout” video z původního odkazu, pokud existuje. Nic méně, na veřejném profilu politika D’Attise jsem toto video již nenašel.

Zda je onen postup s kbelíkem horké vody skutečně povolený nevím a pochybuji o tom – ale k tomu se konec konců může kdokoliv znalý vyjádřit pod článkem v rámci diskuze.

Čím si jistý naopak jsem, že brát za zdroj aktuality bulvární The Sun by si v The Independent mohli odpustit, nemají to zapotřebí.


Discover more from Dopravní Magazín

Subscribe to get the latest posts sent to your email.

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Discover more from Dopravní Magazín

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading