Dopravní Magazín Silniční Doprava Autobusová

Čínský výrobce autobusů BYD posiluje své postavení ve Velké Británii

Výrobce autobusů BYD nemá nijak dlouhou a oslnivou historii, ve své současné podobě existuje teprve od roku 2003. Možná právě proto je zajímavé sledovat, s jakou precizností se pomalu zabydluje na (nejen) evropském trhu. A jak by se dala popsat přítomnost tohoto výrobce ve Velké Británii? Jednoduše: BYD svoji pozici buduje pomalu, ale jistě.

BYD existoval i před rokem 2003, ale v segmentu, který nazýváme Automotive, aktivní nebyl. To se změnilo v okamžiku, kdy ve zmíněném roce koupil a plně převzal vedení společnosti Tsinchuan Automobile Company Limited. BYD získal výrobní kapacity, vývojářské zázemí a mohl začít budovat svoji mezinárodní identitu.

Ta není v současné době nijak oslnivá – co se osobních automobilů týče. Na domácím – tedy čínském trhu, nejsou prodejní statistiky žádnou hitparádou: v roce 2015 BYD prodal 7000 vozů, v roce 2016 20000 vozů a v roce 2017 10000 vozů. To rozhodně nejsou údaje, které by jakéhokoliv výrobce opravňovaly k optimismu. Ale BYDu to může být vcelku jedno – k invazi na starý kontinent zvolil cestu, která není úplně běžná a která se nyní ukazuje jako vcelku úspěšná.

Zaměřil se na segment, který je sice méně významný, než osobní automobilová výroba, zato je však snadněji dostupný: autobusová doprava městská a dálková. BYD nabídl k testům ve vybraných zemích Evropy své autobusy, jež mají výhradně elektrický pohon. A uspěl.

Autobusy BYD K9 se začaly testovat v Nizozemsku, Německu, Španělsku, Finsku, Maďarsku a Dánsku. Nešlo přitom o žádné co do počtu omračující nasazení, však se jednalo o spolupráci při testech elektrických vozů. Ale ten nejdůležitější krok byl učiněn: BYD Auto se zjevil v Evropě, a byl vidět. Mnohem většího úspěchu se však  výrobci podařilo na trhu, který by pro něj mohl být jedním ze zásadních – a to na trhu ve Velké Británii.

BYD totiž uzavřel dohodu o spolupráci s dominantním výrobcem autobusů v rámci Spojeného království, společností Alexander Dennis. Ten má přitom s podobným pojetím výroby autobusů dlouhodobé zkušenosti díky spolupráci se značkou Volvo, která pro vozy Alexander Dennis dodává skříně, zatímco Alexander Dennis zajišťuje dodávku podvozkových skupin a konečnou kompletaci. A díky spolupráci s BYD Auto Limited může Alexander Dennis na trh nabídnout vysoce konkurenční produkt: autobus pro městskou hromadnou dopravu vlastní produkce, s osvědčenou a léty provozu prověřenou konstrukcí od Volva a elektrickou výzbrojí od BYD Auto. Zní to sice nenápadně a nevinně, ale nenechme se mýlit, BYD to má promyšlené dobře.

Před pěti lety, v roce 2013, se Londýnský správce hromadné dopravy, TfL (Transport for London)  zavázal k tomu, že celou městskou hromadnou dopravu zmodernizuje tak, aby došlo k rapidnímu a rychlému úbytku škodlivých emisí v ovzduší – to je v současné době taková modla napříč celým Spojeným královstvím. Takže v Londýně nyní existují zóny Low-Emission zone a Ultra-Low Emission zone a při stávajícím běhu věcí lze předpokládat, že za pár let budeme mít v Londýně i Zero-Emission zone. A do této “emisní mánie” se trefil BYD Auto se svým výrobním spojenectvím s Alexander Dennis. Světlo světa spatřil model AD Enviro 200EV – tedy nízkopodlažní městský autobus, s čistě elektrickým pohonem, který koncepčně vychází z modelu AD Enviro 200 MMC.

Enviro 200EV londýnského dopravce Go Ahead (Wikipedia)

Autobus řady K9 vychází – jak jsem již zmínil – z modelu Enviro 200, což je model nízkopodlažního autobusu MHD a který patří k nejběžnějším v rámci celého Spojeného království. Enviro 200 se vyrábí od roku 2003, při čemž za tuto dobu došel ke třetí generaci. Zajímavostí je, že druhá i třetí generace se vyrábějí v podstatě souběžně, aniž by byla druhá generace vyřazena z výrobního programu.

BYD K9 dopravce General London (Go Ahead) v centru Londýna (Wikipedia)

Pokud se tedy na závěr podíváme na řeč čísel, pak v příštím roce dosáhne flotila vozů Enviro 200EV a BYD K9 počtu 240 kusů – což rozhodně není neúspěch. Zda se podaří společnosti BYD Auto přenést svůj úspěch i na starý kontinent, však zatím zůstává nezodpovězenou otázkou.


Discover more from Dopravní Magazín

Subscribe to get the latest posts sent to your email.

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Discover more from Dopravní Magazín

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading