Dopravní Magazín Letecká Doprava

AirBnB uvažuje o založení aerolinky

Když jsem před zhruba půl rokem četl na diskusním fóru Airways.cz komentáře k nápadu Olivera Dlouhého ze start-upu Kiwi.com o jeho plánu na zřízení aerolinky, jejíž letadla by létala “tak nějak dokola” na nejlukrativnějších Evropských point-to-point trasách, považoval jsem to ze strany Kiwi.com za perfektně zvládnutou PR.


Tehdy jsem však ještě netušil, že se v nedaleké budoucnosti (tedy dnes) dočkám podobného článku, který vyšel v dnešním, nedělním vydání The Sunday Times, a v němž se Brian Chesky, zakladatel služby AirBnB svěřil, že zvažuje rozšířit služby AirBnB do širšího formátu – včetně vlastních leteckých linek.
Teoreticky: ona myšlenka – ať již přišla od Olivera Dlouhého (o nápadu Dlouhého na vlastní letecké linky se píše zde), či Briana Cheskyho – není až zas tak mimo. Pokud by se například AirBnB podařilo skloubit službu AirBnB s vlastní leteckou dopravou, poskytovanou vlastním leteckým dopravcem, mohlo by to být zajímavé pro obě strany: jak pro zákazníka, který by mohl své potřeby (tedy krátkodobé ubytování a dopravu do/z místa takového ubytování) uspokojit prostřednictvím jedné firmy, jednoho poskytovatele; pak by skutečně mohl být finální výsledek po několika letech i v černých číslech. Na druhou stranu se ve mě ozývá realista, který říká, že AirBnB není primárně směřován na klientelu, která si přeje veškeré své potřeby odbavit – pokud možno – na jednom místě a pro kterou díky takovému směřování není rozhodujícím faktorem cena výsledné služba, ale její jednoduchost a spolehlivost. Tedy hovořím o business zákaznících, kteří někomu pošlou email ve znění “potřebuju letenku z Londýna do Curychu na pozítří ráno, k tomu ubytování a ve čtvrtek ráno zpátečku na Londýn” a o víc se nehodlají starat, neboť jejich povinnosti jsou poněkud jiného charakteru, než trávit hodiny na internetu hledáním vhodného spojení a vhodného ubytování.
AirBnB je službou – a zde mne prosím opravte, pokud se mýlím – která je primárně cílena na “baťůžkáře” – a to nemyslím nijak urážlivě. Neboli na klientelu, která vyznává jednoduché věci, za velice dostupnou cenu. Právě proto u této skupiny cestovatelů slaví AirBnB takový úspěch: jeho služba se totiž až nápadně podobá nízkonákladovým aerolinkám, pro které jsou tito cestovatelé základním kamenem jejich obchodního modelu: co nejlevnější letenka, zbytné služby za příplatek. A na příkladu irského dopravce Ryanair jsme se již několikrát přesvědčili, že tento model u této skupiny cestujících funguje na sto procent. A protože AirBnB nabízí v podstatě ten samý produkt, jen posazený do jiného podnikatelského prostředí, nemohl neuspět – nikoliv u této skupiny turistů, na které AirBnB cílil.
Opera Snapshot_2018-02-25_155546_www.airbnb.co.ukJak si ovšem vysvětlit ono dnešní “přiznání” Briana Cheskyho o nápadu založit aerolinky? Není třeba chodit daleko, stačí se jen pozorně podívat na internetové stránky služby AirBnB. Už to zdaleka není jen o sdílení obyčejného bytu turistům na pár nocí. V nabídce služby se nenápadně a potichu objevily možnosti krátkodobého pronájmu ubytování, jež rozhodně nepatří do nejnižších pater ubytovacích služeb – ani náhodou. Uvažme, že některé nabídky, které nyní můžeme na AirBnB najít například pro Londýn, si v ničem nezadají s kategorií lepších hotelů – a to jak lokalitou, vybavením, tak i samozřejmě cenou. Posun z kategorie “levné ubytování na pár nocí” na úroveň “kvalitní a stylové ubytování” je jasný, neoddiskutovatelný. Konec konců, na přiloženém obrázku lze posoudit jak nabízený apartmán, tak i cenu – a ta se velmi blíží cenám (nejen) tříhvězdičkových hotelů. S tím rozdílem, že v hotelu Vám snídani připraví hotelový personál, zatím co v AirBnB si ji připravíte sami. Romantika?
Pokud si tedy připustíme fakt, že AirBnB začíná “vystrkovat drápky” a pokukovat po segmentu těch zákazníků, kteří finance řeší až v druhé řadě, pak by i nápad na založení vlastní aerolinky dával alespoň minimální smysl – není ideálnějšího obchodního produktu, v němž nabídnete svým zákazníků “vše v jednom”. Ale opravdu jen minimální, protože založit novou společnost, jejíž hlavní náplní bude letecká doprava, bude krok vcelku pohodový. Narozdíl od realizace té praktické části, vlastního létání.
Konkurovat v dnešní době nízkonákladovým dopravcům, kteří jsou na trhu saturování již po léta (Ryanair a easyJet opanovali západní Evropu, Wizzair dominuje ve střední a východní části Evropy…), mají vybudovaná zázemí prakticky všude možně a díky svým obchodním výsledkům si mohou dovolit obměnu strojového parku jednáním přímo s výrobci (Ryanair s Boeingem, Wizzair a easyJet s Airbusem), přičemž slevy za flotilové odběry mají zaručeny; nový dopravce to až zas tak jednoduché mít nebude: na odběr přímo u výrobce za diskontní slevy může rovnou zapomenout, takže zbývá už jen leasing starších strojů. Bude to stačit? Toť otázka…
Teoreticky, mělo by to stačit.
A v tom je právě onen háček: v onom termínu “teoreticky by mělo…”. Teoreticky dobře měly nášlapnuto svého času i dnes již zapomenuté Sky Europe – aerolinky, které se chlubily tím, že “naučili Čechy a Slováky létat”. Ano, to je pravda, za ceny jejich letenek létali opravdu i ti, co by si jinak leteckou dopravu asi nechali ujít. A také je pravdou, že nás Sky Europe naučili létat proto, abychom pak létali s někým jiným. Ironické, že?
Takže jakkoliv Brian Chesky říká, že tento nápad diskutoval se svými společníky a poradci velmi dlouho, a že opravdu je tato myšlenka “na stole”, já osobně to na novou, “AirBnB Airlines” firmu nevidím.
Ale zase nepopírám, že je to rozhodně velmi zajímavé téma – tedy rozhodně zajímavější, než vize Olivera Dlouhého o “leteckém kružítku”
 


Discover more from Dopravní Magazín

Subscribe to get the latest posts sent to your email.

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Discover more from Dopravní Magazín

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading