Dopravci LCC Dopravní Magazín Letecká Doprava

Válka v oblacích: udrží si Norwegian Air International svoji licenci na trans-atlantické lety?

Kdysi jsme se domnívali, že Ryanair bude v nízkonákladových, zaoceánských letech první – jak hluboký omyl…

K zajímavé situaci se schyluje na druhé straně Atlantického oceánu: americké federální ministerstvo dopravy udělilo předběžný souhlas s udělením licence na lety mezi Evropou a USA ve prospěch společnosti Norwegian Air International (dále jen NAI).

Toto rozhodnutí vyvolalo poměrně silnou reakci ze strany některých leteckých dopravců z USA i Evropy, zejména pak Delty (Delta Airlines), United Airlines, Lufthansy a Air France – KLM, kteří okamžitě kontrovali prohlášením, že Norwegian Air International je pouze laciným trikem vlastníka, Norwegian Air Shuttle, jak se zbavit povinnosti platit piloty letecké společnosti, která působí a má zároveň i sídlo v Norsku, vyšším platem.
Nutno říci, že celá záležitost opravdu vyvolává otázky. Původním žadatelem o vydání licence k dálkovým letům přes Atlantický oceán mezi Evropou a USA, byla právě norksá letecká společnost Norwegian Air Shuttle (dále jen NAS). Po prvním zamítnutí, v roce 2014, vznikl nový, v Irsku registrovaný a v Irsku sídlící dopravce, Norwegian Air International. Zakladatelem, či chcete-li vlastníkem, je právě Norwegian Air Shuttle. Od své matky obdržel štědrý novorozenecký dar v podobě 35 kusů Boeingů B737-800, všechny s jedinou konfigurací Economy (Y) pro 186 cestujících. Nový dopravce NAI má podobný kód dopravce v databázi IATA, jako NAS (D8 / DY), mají velmi podobné volací znaky, které používají v rámci letové komunikace (NORTRANS / NORSHUTTLE) a mají zcela stejné nástřiky (livery) letadel.
Pokud přihlédneme ke sledu událostí, pak se opravdu můžeme zastavit nad tím, proč si Norwegian Air Shuttle zřídil novou organizační jednotku, firmu, k dálkovým letům přes Atlantický oceán? Celé to přinese dodatečné náklady nejen personální, ale i  v rámci podnikové infrastruktury. A přitom o jejich zájmu zřídit nízkonákladové spojení právě mezi Evropou a západním pobřežím USA se ví minimálně tři roky – tuším, že i zde, v našem magazínu o Norwegian a jejich záměru byla v minulosti krátká zmínka. Celé to postrádá logiku, pokud ovšem…
… pokud ovšem snahou Norwegian Air Shuttle opravdu není záměr obejít norský pracovní trh a jeho regulace. Konec konců, hlasy z druhé strany “atlantiku” se netají přirovnáním snahy NAS k “čínským pracovním smlouvám” a tento neveřejný bonmot byl i naznačen v prohlášení americké ALPA (Air Line Pilot Association), v němž Tima Canoll zdůraznil:

Rozhodnutí úřadu považujeme za urážku a porušení pravidel férové hospodářské soutěže. Dopravce vznikl v zemi, kde jsou příznivější daňové i zaměstnanecké poměry – jejich úmysl poskytovat trans-atlantické lety z Norska je ve prospěch Norwegian Air Shuttle, nikoliv pro ně samé…

Je tedy otázkou, jak se následně k celé záležitosti postaví federální úřady v USA. To, že povolení má pouze předběžný, tedy dočasný charakter, může v blízké budoucnosti sehrát zásadní roli – neboť dočasná licence nemusí být automaticky prodloužena. Její platnost může být klidně zrušena.


Discover more from Dopravní Magazín

Subscribe to get the latest posts sent to your email.

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Discover more from Dopravní Magazín

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading