Dopravce Trenitalia nasadil dne 25. Dubna do provozu novou jednotku, Frecciarossa 1000, určenou pro provoz na vysokorychlostních tratích.
Nová souprava tak v prvních dnech provozu spojila Miláno a Řím. Na trati mezi těmito městy dosáhne Frecciarossa na rychlost 360 km/h.
Frecciarossa může dosáhnout na maximální provozní rychlost 400 km/h, nic méně této rychlosti na trati mezi Římem a Milánem nevyužije. I tak se jízdní doba mezi těmito dvěma městy sníží na 2 hodiny a 20 minut.
Vysokorychlostní jednotka Frecciarossa 1000 (dle technické specifikace ETR1000) je společným dílem konsorcia Bombardier a AnsaldoBreda, dizajnově se na projektu podílelo studio Porsche. Dopravce Trenitalia vyhlásil konsorcium za vítěze soutěže na dodávku VRT jednotek v roce 2010 s tím, že zahájení provozu mělo být již v roce 2013., avšak dodavatel v onom roce pouze představil první vyrobenou jednotku. Cena za jednotku byla u vítězného konsorcia 30,8 milionu Eur, konkurent v tendru, výrobce Alstom, nabídl cenu za jednotku 35 milionů Eur. Trenitalia si u vítěze soutěže objednala 50 kusů jednotek Frecciarossa 1000.
Frecciarossa 1000 koncepčně vychází z řady vysokorychlostních jednotek Zefiro 300 (250, 300 a 380 – značí maximální provozní rychlost), která byla Bombardierem představena již v roce 2005. Bombardier Zefiro se vyrábí v sestavení 4 / 8 / 12 nebo 16ti vozových jednotek. První série Bombardieru Zefiro byla v množství 20ti kusů a zvláštností je, že se jednalo o 16ti vozové jednotky pouze se spacími vozy. Série byla vyrobena v rámci společného podniku Bombardieru a Sifang Power Transportation ve výrobním závodě v Číně. V roce 2009 si pak Čínská administrativa objednala 80 kusů nejvýkonnějších jednotek Zefiro 380 v celkové hodnotě 2,7 bilionu Eur.
Discover more from Dopravní Magazín
Subscribe to get the latest posts sent to your email.