Dopravní Magazín Kolejová Doprava Železniční doprava Železniční doprava osobní

Caledonian Sleeper: ikonický expres čeká omlazení vozového parku

Nový provozovatel franšízy Caledonian Sleeper, dopravce Serco, bude investovat 170 milionů liber do obnovy vozového parku.


Caledonian Sleeper je jediným a velmi oblíbeným nočním spojem z Londýna do skotských měst. Soupravy jsou sestaveny z vozů Mark 3, Mark 2F (jídelní vůz) a Mark 2E – a ačkoliv se jedná o historický “materiál”, těžko najdeme stejně pohodlné vozy s “atmosférou”.
Caledonian Sleeeper má dvě trasy: Highland a Lowland. Na “horské” trase obsluhuje města Aberdeen, Fort Wiliam a Inverness, na trase skrze “nížiny” obsluhuje města Edinburgh a Glasgow. Spoje jezdí šest dní v týdnu, cesta do nejvzdálenějšího města na trase – skotského Fort Wiliam trvá 12 hodin a zpáteční jízdné je vražedně vysoké: 300 liber za jednolůžkové kupé.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Přesto jsou spoje Caledonian Sleeper oblíbeným a vytíženým dopravním prostředkem, není nijak výjimečným stavem, že nákup jízdenky do běžného lehátkového kupé (pro dvě osoby) je soubojem “kdo z koho” – pro představu, v soupravě vlaku je běžně řazeno 12 vagónů, v exponovaných dnech je řazeno vagónů 16. Pokud se nezadaří vybojovat si příslušnost k britské aristokracii (vysvětlím níže), lze se bez uzardění snížit k cestě ve vozech k sezení. I tak si cestující bude připadat jak v domácím křesle – zejména, zakoupí-li si místenku na samostané sedadlo, rozložení míst k sezení je totiž 2+1.
caledonian sleeper 1st
Jestli-že jsem o odstavec výše zmínil pocitovou přítomnost k britské šlechtě, nebylo to samoúčelné. Interiér všech vozů Caledonian Sleeper totiž velmi přesně naznačuje, co cestující obdrží za ony nekřesťanské peníze: luxus. Stávající vozy Mark 3 a Mark 2, jež dosahují takřka 40-ti let stáří, poskytují cestujícím vskutku originální a nezapomenutelnou atmosféru, která přímo svádí usednout do pohodlného křesla, zapálit si v jedné ruce doutník a do druhé ruky vložit sklenici se skotskou whisky.
PT-scotrail-sleeper-first-class-lounge
Zatím se cestující ve Velké Británii budou s těmito poměrně starými (a přesto luxusními) vagony setkávat ještě minimálně po dobu dvou let, než dojde k náběhu nových, moderních vozů. Po pravdě řečeno, bude to smutné loučení – stávající moderní vozy již nedokáží vytvořit onu nezapomenutelnou atmosféru starších, luxusních salónních vozů. Škoda.
Pro úplnost dodejme, že nové vagony pro Caledonian Sleeper vyrobí španělský CAF.


Discover more from Dopravní Magazín

Subscribe to get the latest posts sent to your email.

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Discover more from Dopravní Magazín

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading