Železniční doprava osobní

České Dráhy: ustojí dopravce žalobu konkurentů?

Menežment Českých Drah a.s., by si klidně mohl vypůčit od NASA známou hlášku “Houstone, máme problém” a tuto demonstrativně provolávat z oken svého sídla.


Nebylo by to až zas tak od věci. Žaloba, kterou údajně před dvěma dny podal dopravce Leo Express, má mít ve svém podání důkazy o skutečnosti, že České Dráhy, největší železniční dopravce v ČR, dotují provoz svých spojů na komerční trati Praha – Ostrava z jiných, dotovaných příjmů, které jsou jim propláceny kraji a ministerstvem dopravy na základě požadavků na zajištění {tip ZDO::Zkratka označuje termín Základní Dopravní Obslužnost. Jedná se o zajištění dopravních služeb ve vřejném zájmu, kde oprávněné náklady hradí objednavatel daného typu dopravy (město, kraj, stát) prostřednictvím Ministerstva dopravy}ZDO.{/tip}. Což by – pakliže je tato informace správná – byl docela problém, neboť v takovém případě by České Dráhy skutečně využívaly tzv. “predátorských cen” jízdného, které na této trati cestujícím nabízí.
Není to v novodobé historii Českých Drah poprvé, co se potýkají s obviněním, že je jejich jednání zvláštní. Připomeňme si kauzu “Plzeň – Most“, kde ČD vykazovaly v režimu ZDO poměrně dlouho ztrátu z provozu za osobo-kilometr 86 Kč, aby se pak tato cena zcela nečekaně snížila na 17 Kč za osobo-kilometr. Tento neuvěřitelný a ekonomicky těžko pochopitelný cenový skok se udál v okamžiku, kdy byla vyhlášena soutěž o provoz vlaků na této trati a této soutěže se mohli zůčastnit i soukromí dopravci. Jak lze správně vytušit, neuspěli a provoz na trati Plzeň – Most i nadále zajišťují ČD a.s.. To samo o sobě problém není. Problém je v tom, že dodnes nikdo z tehdejšího ani současného vedení ČD, nebyl schopen vysvětlit, jakým fantastickým způsobem výpočtu nákladů, se dopravce mohl dostat na cenu, která je neuvěřitelně bezkonkurenční.
Vtip je v tom, že jakkoliv nelze dokázat (alespoň dosud se to nikomu nepovedlo), že České Dráhy využily tzv. “křížového financování“, tak  se takový závěr přímo nabízí. Nebo-li, vysoutěžený provoz na trati Plzeň – Most, oficiálně a účetně vykazovaný s náklady 17 Kč na osobo-kilometr, si dopravce dotoval příjmem z těch tratí, kde provozuje taktéž služby v režimu ZDO a kde byl příjem ztráty z provozu v režimu ZDO natolik “nadstřelený“, že si může dovolit část takto získaných finančních prostředků přeúčtovat na provoz té trati, kterou provozuje s finanční ztrátou. A jak už jsem zmínil výše, zatím se nikomu nepodařilo tento systém dokázat. Což by ovšem tentokrát mohlo být docela jinak.
Neboť tentokrát se dopravci nehádají o jasně neziskové a dotované trati. Spor se týká trati Praha – Ostrava, která byla vyjmuta z režimu ZDO, je označena a i Ministerstvem dopravy vnímána jako komerční. Nebo-li dopravci na této trati provozují své služby výhradně na své finanční riziko a je čistě jejich problém, zda budou ekonomicky úspěšní, či nikoliv. A pokud existuje podezření, že jeden z dopravců dotuje provoz na dané komerční trati způsobem křížového financování, a pokud navíc existuje podezření, že takový dopravce k dotaci využívá finančních prostředků, které získal od státu (krajů, MD) na základě jeho požadavku zajištění dopravní obslužnosti v režimu ZDO, pak je skutečně něco špatně. Protože v takovém případě jsou ostatní konkurenti znevýhodněni a nemohou se bránit – jinak řečeno, ekonomicky jsou ve značné nevýhodě.
Kamenem úrazu oné žaloby, kterou dopravce Leo Express podal, bude nepochybně důkazní řízení. Kdo měl někdy tu čest seznámit se s finančními výsledky Českých Drah, ten ví, že prokutat se hromadou nic neříkajících a zcela fádních účetních záznamů až k jádru pudla, bude neskutečně vyčerpávající robota, a navíc s nejistým výsledkem.
Stejně tak těžké bude dokázat, která že cena nákladů na trati Praha – Ostrava je ta správná. Už dopředu je jasné, že žalobu přivítá i další dopravce na dané trati, RegioJet. Ovšem otázkou zůstává, jak dalece bude ochoten spolupracovat v rámci důkazního řízení se svým přímým konkurentem.
Buď jak buď, opět se potvrzuje, že železničnímu dopravnímu trhu v České Republice zoufale chybí kvalitní řešení a nezávislý správce. Chybou řešení je, že na jedné lukrativní trati se potkávají hned tři dopravci. To samo o sobě je zcela nelogické. Stačil by jeden dopravce, který by se zavázal ve střednědobém horizontu k provozování služeb na dané trati, s jasně vymezenými povinostmi i právy, s jasně definovanou kvalitou vozového parku. Jenže, to by musel existovat onen správce, který by dokázal takovou situaci řešit a následně kontrolovat.
Existuje tedy něco, co lze říci závěrem? Ano, existuje. Daná situace může pomoci rozkrýt účetní praktiky Českých Drah. A také se samozřejmě nemusí stát vůbec nic. Pokud by ovšem daný stav věci napomohl k tomu, aby stát prostřednistvím Ministerstva dopravy zrevidoval koncepci řešení železničního provozu v ČR, pak to bude jedině dobře. V opačném případě hrozí, že s podobnými žalobami se bude česká cestující veřejnost setkávat častěji.


Discover more from Dopravní Magazín

Subscribe to get the latest posts sent to your email.

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Discover more from Dopravní Magazín

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading