Dopravci LCC Dopravní Magazín Letecká Doprava

Wizz Air oživuje plán vstoupit na burzu

Wizz Air doufá, že vstup na burzu by společnosti mohl přinést až 150 miliónů €. Společnost poprvé zveřejnila záměr vstoupit na burzu v květnu loňského roku.


Původní plán vstupu na londýnskou burzu v červnu 2014 ale společnost na poslední chvíli přehodnotila a zamýšlený krok zrušila s odvoláním na nepříznivé podmínky na trhu. V listopadu pak ředitel Wizz Airu Jozsef Varadi oznámil, že v závislosti na vývoji na trhu je možné očekávat změnu postoje, ale zdůraznil, že dopravce vstupovat na burzu nijak zásadně nepotřebuje. Podle aktuálních informací je ale současná situace na trhu příznivější a proto se společnost rozhlodla své plány na vstup na burzu oživit. Nabídka primárního úpisu akcií se bude skládat z vydání nových kmenových akcií společnosti a z prodeje kmenových akcií stávajících investorů a měla by vynést přibližně 150 miliónů €. Získané prostředky budou použity na posílení finanční rozvahy firmy, na financování rozvoje linek a flotily.
Obchodní model Wizz Airu je založen zejména na propojení střední a východní Evropy s Evropou západní. Ke konci září (pololetí finančního roku 2014-15) společnost zveřejnila, že přepravila více než 8,8 miliónů cestujících v síti 18 základen a 350 tras, zahrnujících 37 zemí.

Airbus A320 společnosti Wizz Air

Airbus A320 společnosti Wizz Air

Wizz Air zahájil provoz v roce 2004. Ve finančním roce, který skončil v březnu 2014, přepravil více než 13, 9 miliónů cestujících a průměrná obsazenost letadel dosáhla 85,7%. Tržby společnosti za stejné období činily 1 miliardu € (nárůst o 19% oproti předcházejícímu roku) a čistý zisk se téměř zdvojnásobil na 89 miliónů €. Za první pololetí finančního roku 2014-15 vzrostly tržby o 23,5 % na 727,3 miliónů € a čistý zisk se navýšil o 44,5 % (!) na 158,1 miliónů €. Náklady na jeden disponibilní osobokilometr bez paliva činily 2,25 eurocentu ve finančním roce 2013-2014 a 2,21 eurocentu v prvním pololetí 2015.
V současné době Wizz Air provozuje flotilu 54 airbusů A320, ale do konce roku 2017 plánuje navýšit počet letadel na asi 85 strojů z rodiny A320 s tím, že část z nich bude model A321, který se ve flotile poprvé objeví v letošním roce.


Discover more from Dopravní Magazín

Subscribe to get the latest posts sent to your email.

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Discover more from Dopravní Magazín

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading